Sammendrag
Hensikten ved prosjektet var å studere barns fysiske samhandlings uttrykk.
Gjennom tidligere forskning så ble jeg oppmerksom på hvordan barn
brukte kroppen som et uttrykksmiddel. Gjennom å observere barn 2-7 år
ville jeg fange opp en mere nyansert forståelse av hva de mange
aktiviteter barn deltok i kommuniserte. Jeg gjennomførte et felt arbeid på
ca. 5 mndr. med observasjoner og videoopptak. Jeg har anvendt et estetisk
perspektiv på mine data, for å kunne fange inn en mer helhetlig forståelse
av barns fysiske handlinger, der også selve formgivingen gjennom sanser og
innholdet som ble forsøkt formidlet ble satt fokus på. Bruk av estetisk
teori kombinert med antropologi ga et fruktbart grunnlag for å
forstå barns kroppsuttrykk i en kommunikativ, sosialkonstruktiv
forståelse. Jeg fant
at kroppens uttrykk i barns aktiviteter formidler en begynnende
symbolsk forståelse, der kroppens form forteller om noe utover seg selv. De
aktiviteter der barna evnet å skape en form med sansene som både hadde et
intenst nærvær og en individuel tolkning, valgte jeg å kalle estetiske. Den
estetiske praksis som preget enkelte barns handlinger ga mulighet for
fordypningog deremd frofining av utrykket. Handlingen fikk en ny
dimensjon og en merbetydning. Noen av de tingene barna skapte fikk en
slags magisk kvalitet gjennom denne merbetydningen, dvs. at en gjenstand
som ble skapt ble noe mere enn det det tilsynelatende uttrykte, en handling
fikk en flertydig mening o.l. . Min foreløpige konklusjon er at den
estetiske formgiving, og den erfaring det gir de barna som evnet å gi sine
handlinger denne kvalitet, knyttet den individuelle, sosiale og kulturelle
dimensjon sammen, på en levende og personlig måte.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Hensikten ved prosjektet var å studere barns fysiske samhandlings uttrykk.
Gjennom tidligere forskning så ble jeg oppmerksom på hvordan barn
brukte kroppen som et uttrykksmiddel. Gjennom å observere barn 2-7 år
ville jeg fange opp en mere nyansert forståelse av hva de mange
aktiviteter barn deltok i kommuniserte. Jeg gjennomførte et felt arbeid på
ca. 5 mndr. med observasjoner og videoopptak. Jeg har anvendt et estetisk
perspektiv på mine data, for å kunne fange inn en mer helhetlig forståelse
av barns fysiske handlinger, der også selve formgivingen gjennom sanser og
innholdet som ble forsøkt formidlet ble satt fokus på. Bruk av estetisk
teori kombinert med antropologi ga et fruktbart grunnlag for å
forstå barns kroppsuttrykk i en kommunikativ, sosialkonstruktiv
forståelse. Jeg fant
at kroppens uttrykk i barns aktiviteter formidler en begynnende
symbolsk forståelse, der kroppens form forteller om noe utover seg selv. De
aktiviteter der barna evnet å skape en form med sansene som både hadde et
intenst nærvær og en individuel tolkning, valgte jeg å kalle estetiske. Den
estetiske praksis som preget enkelte barns handlinger ga mulighet for
fordypningog deremd frofining av utrykket. Handlingen fikk en ny
dimensjon og en merbetydning. Noen av de tingene barna skapte fikk en
slags magisk kvalitet gjennom denne merbetydningen, dvs. at en gjenstand
som ble skapt ble noe mere enn det det tilsynelatende uttrykte, en handling
fikk en flertydig mening o.l. . Min foreløpige konklusjon er at den
estetiske formgiving, og den erfaring det gir de barna som evnet å gi sine
handlinger denne kvalitet, knyttet den individuelle, sosiale og kulturelle
dimensjon sammen, på en levende og personlig måte.
Vis fullstendig beskrivelse