Cristin-prosjekt-ID: 415498
Sist endret: 16. oktober 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 415498
Sist endret: 16. oktober 2007, 00:00
Prosjekt

Studier av estetiske uttrykk i barns fysiske samspill- et møte mellom individuell tolkning og kulturell utforming

prosjektleder

Else Cathrine Melhuus
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Filosofi • Sosialantropologi

Emneord

Estetikk • Kropp • Barnekultur

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. oktober 1997 Slutt: 15. desember 2001

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Studier av estetiske uttrykk i barns fysiske samspill- et møte mellom individuell tolkning og kulturell utforming

Sammendrag

Hensikten ved prosjektet var å studere barns fysiske samhandlings uttrykk. Gjennom tidligere forskning så ble jeg oppmerksom på hvordan barn brukte kroppen som et uttrykksmiddel. Gjennom å observere barn 2-7 år ville jeg fange opp en mere nyansert forståelse av hva de mange aktiviteter barn deltok i kommuniserte. Jeg gjennomførte et felt arbeid på ca. 5 mndr. med observasjoner og videoopptak. Jeg har anvendt et estetisk perspektiv på mine data, for å kunne fange inn en mer helhetlig forståelse av barns fysiske handlinger, der også selve formgivingen gjennom sanser og innholdet som ble forsøkt formidlet ble satt fokus på. Bruk av estetisk teori kombinert med antropologi ga et fruktbart grunnlag for å forstå barns kroppsuttrykk i en kommunikativ, sosialkonstruktiv forståelse. Jeg fant at kroppens uttrykk i barns aktiviteter formidler en begynnende symbolsk forståelse, der kroppens form forteller om noe utover seg selv. De aktiviteter der barna evnet å skape en form med sansene som både hadde et intenst nærvær og en individuel tolkning, valgte jeg å kalle estetiske. Den estetiske praksis som preget enkelte barns handlinger ga mulighet for fordypningog deremd frofining av utrykket. Handlingen fikk en ny dimensjon og en merbetydning. Noen av de tingene barna skapte fikk en slags magisk kvalitet gjennom denne merbetydningen, dvs. at en gjenstand som ble skapt ble noe mere enn det det tilsynelatende uttrykte, en handling fikk en flertydig mening o.l. . Min foreløpige konklusjon er at den estetiske formgiving, og den erfaring det gir de barna som evnet å gi sine handlinger denne kvalitet, knyttet den individuelle, sosiale og kulturelle dimensjon sammen, på en levende og personlig måte.

Vitenskapelig sammendrag

Hensikten ved prosjektet var å studere barns fysiske samhandlings uttrykk. Gjennom tidligere forskning så ble jeg oppmerksom på hvordan barn brukte kroppen som et uttrykksmiddel. Gjennom å observere barn 2-7 år ville jeg fange opp en mere nyansert forståelse av hva de mange aktiviteter barn deltok i kommuniserte. Jeg gjennomførte et felt arbeid på ca. 5 mndr. med observasjoner og videoopptak. Jeg har anvendt et estetisk perspektiv på mine data, for å kunne fange inn en mer helhetlig forståelse av barns fysiske handlinger, der også selve formgivingen gjennom sanser og innholdet som ble forsøkt formidlet ble satt fokus på. Bruk av estetisk teori kombinert med antropologi ga et fruktbart grunnlag for å forstå barns kroppsuttrykk i en kommunikativ, sosialkonstruktiv forståelse. Jeg fant at kroppens uttrykk i barns aktiviteter formidler en begynnende symbolsk forståelse, der kroppens form forteller om noe utover seg selv. De aktiviteter der barna evnet å skape en form med sansene som både hadde et intenst nærvær og en individuel tolkning, valgte jeg å kalle estetiske. Den estetiske praksis som preget enkelte barns handlinger ga mulighet for fordypningog deremd frofining av utrykket. Handlingen fikk en ny dimensjon og en merbetydning. Noen av de tingene barna skapte fikk en slags magisk kvalitet gjennom denne merbetydningen, dvs. at en gjenstand som ble skapt ble noe mere enn det det tilsynelatende uttrykte, en handling fikk en flertydig mening o.l. . Min foreløpige konklusjon er at den estetiske formgiving, og den erfaring det gir de barna som evnet å gi sine handlinger denne kvalitet, knyttet den individuelle, sosiale og kulturelle dimensjon sammen, på en levende og personlig måte.

Tittel

Studies of aesthetic expressions i children's co-activities. A meeting between individual expression and cultural framing

Sammendrag

This is a study of children's physical co-activities, based on social constructionistic theory, especially anthropology(especially of studies on creation of children's culture). I wanted to find out what childrens physical activities relayed to others. Children are always doing things, and through their doings they shape their bodies. The shaping communicates a varied and nuanced body language. I carried out a field work over a period of 5 months in two kindergardens and in one school with first graders. I was a participant observer and also did video recording. I have used aesthetic theory in my analysis to capture the relationship between shaping(through using ones senses) and the content that is communicated, and the relationship between the child's individual interpretation and the cultural framing . My preliminary conclusions are that the children who give their acts the qualities that characterize an aesthetic process, give the co-activities they participate in a lively, nuanced and engaging dimension, that engage participants. These children show an ability to give their interpretation of a given theme or act, that show a beginning symbolic understanding. Through their body shaping they connect their individual interpretation with the social and cultural environments they are a part of. Through applying an aesthetic perspective I became aware of the importance the shaping of the body has in the prosess of constructing meaning. I also became aware of the importance of the aesthetic prosess, giving the acts an extra dimension that trigger an inner drive. The child becomes absorbed in giving the content a good shape. Thus the childs body shaping conveys an understanding of a given theme that communicates more than words alone can.

Vitenskapelig sammendrag

This is a study of children's physical co-activities, based on social constructionistic theory, especially anthropology(especially of studies on creation of children's culture). I wanted to find out what childrens physical activities relayed to others. Children are always doing things, and through their doings they shape their bodies. The shaping communicates a varied and nuanced body language. I carried out a field work over a period of 5 months in two kindergardens and in one school with first graders. I was a participant observer and also did video recording. I have used aesthetic theory in my analysis to capture the relationship between shaping(through using ones senses) and the content that is communicated, and the relationship between the child's individual interpretation and the cultural framing . My preliminary conclusions are that the children who give their acts the qualities that characterize an aesthetic process, give the co-activities they participate in a lively, nuanced and engaging dimension, that engage participants. These children show an ability to give their interpretation of a given theme or act, that show a beginning symbolic understanding. Through their body shaping they connect their individual interpretation with the social and cultural environments they are a part of. Through applying an aesthetic perspective I became aware of the importance the shaping of the body has in the prosess of constructing meaning. I also became aware of the importance of the aesthetic prosess, giving the acts an extra dimension that trigger an inner drive. The child becomes absorbed in giving the content a good shape. Thus the childs body shaping conveys an understanding of a given theme that communicates more than words alone can.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Else Cathrine Melhuus

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1

Resultater Resultater

Barns fysiske samhandling - et undervurdert språk.

Melhuus, E. Cathrine. 2004, Barnehagefolk. UIAPopulærvitenskapelig artikkel
1 - 1 av 1