Sammendrag
Esje -Nordisk kulturpedagogisk utdanning er et prosjekt som har gått over
mange år. Målet har vært å utvikle en felles nordisk utdanning for lærere og
førskolelærere, og andre som jobber med utdanning av barn. Hovedvekten vil
være på skapende virksomhet relatert til nordiske kulturer, og styrking
av estetisk praksis i pedagogisk arbeid med barn. utdanningen tar sikte
på å utdype og bevisstgjøre studentene på disse områdene, og få dem til å
reflektere på forskjeller og likheter inne norden. En ønsker å
arbeide etter en induktiv tilnærmingsmåte, der den enkeltes students
ståsted stadig er gjenstand for diskusjon og refleksjon, i møte med en
tverrnordisk gruppe og gjennom eget arbeid.
Ejsa nettverket har arbeidet med utvikling av utdanningen gjennom å
prøve ut ulike pedagogiske arbeidsmåter i 6 korte kurs(alt
finansiert av Nordplus)der studenter fra alle de nordiske land har deltatt.
Gjennom disse samlingne har vi utarbeidet en
undervisningsmetode som vi kaller "koffert metoden". Det
siste året fikk Esja midler til å utarbeide en studieplan, der organisering
av utdanningen har vært hovedutfordringen. Utdanningen tenkes å gjennomføres
i hver students hjemland, der studenten utvikle eget skapende arbeid,
og får undervisning via internett og videokonferanser og gjennom felles
nordiske samlinger. Forslag til utdanning samt fagplan er nå
sendt Nordisk Minister Råd til vurdering. Planen vil så sendes ut til de
samarbeidende institusjoner og realitetsbehandles.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Esje -Nordisk kulturpedagogisk utdanning er et prosjekt som har gått over
mange år. Målet har vært å utvikle en felles nordisk utdanning for lærere og
førskolelærere, og andre som jobber med utdanning av barn. Hovedvekten vil
være på skapende virksomhet relatert til nordiske kulturer, og styrking
av estetisk praksis i pedagogisk arbeid med barn. utdanningen tar sikte
på å utdype og bevisstgjøre studentene på disse områdene, og få dem til å
reflektere på forskjeller og likheter inne norden. En ønsker å
arbeide etter en induktiv tilnærmingsmåte, der den enkeltes students
ståsted stadig er gjenstand for diskusjon og refleksjon, i møte med en
tverrnordisk gruppe og gjennom eget arbeid.
Ejsa nettverket har arbeidet med utvikling av utdanningen gjennom å
prøve ut ulike pedagogiske arbeidsmåter i 6 korte kurs(alt
finansiert av Nordplus)der studenter fra alle de nordiske land har deltatt.
Gjennom disse samlingne har vi utarbeidet en
undervisningsmetode som vi kaller "koffert metoden". Det
siste året fikk Esja midler til å utarbeide en studieplan, der organisering
av utdanningen har vært hovedutfordringen. Utdanningen tenkes å gjennomføres
i hver students hjemland, der studenten utvikle eget skapende arbeid,
og får undervisning via internett og videokonferanser og gjennom felles
nordiske samlinger. Forslag til utdanning samt fagplan er nå
sendt Nordisk Minister Råd til vurdering. Planen vil så sendes ut til de
samarbeidende institusjoner og realitetsbehandles.
Vis fullstendig beskrivelse