Cristin-prosjekt-ID: 415500
Sist endret: 15. oktober 2007, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 415500
Sist endret: 15. oktober 2007, 00:00
Prosjekt

Esja, Nordisk kultur pedagogisk utdanning

prosjektleder

Else Cathrine Melhuus
ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Humaniora

Emneord

Kultur • Natur • Estetikk • Kulturpedagogikk

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 1998 Slutt: 31. desember 1999

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Esja, Nordisk kultur pedagogisk utdanning

Sammendrag

Esje -Nordisk kulturpedagogisk utdanning er et prosjekt som har gått over mange år. Målet har vært å utvikle en felles nordisk utdanning for lærere og førskolelærere, og andre som jobber med utdanning av barn. Hovedvekten vil være på skapende virksomhet relatert til nordiske kulturer, og styrking av estetisk praksis i pedagogisk arbeid med barn. utdanningen tar sikte på å utdype og bevisstgjøre studentene på disse områdene, og få dem til å reflektere på forskjeller og likheter inne norden. En ønsker å arbeide etter en induktiv tilnærmingsmåte, der den enkeltes students ståsted stadig er gjenstand for diskusjon og refleksjon, i møte med en tverrnordisk gruppe og gjennom eget arbeid. Ejsa nettverket har arbeidet med utvikling av utdanningen gjennom å prøve ut ulike pedagogiske arbeidsmåter i 6 korte kurs(alt finansiert av Nordplus)der studenter fra alle de nordiske land har deltatt. Gjennom disse samlingne har vi utarbeidet en undervisningsmetode som vi kaller "koffert metoden". Det siste året fikk Esja midler til å utarbeide en studieplan, der organisering av utdanningen har vært hovedutfordringen. Utdanningen tenkes å gjennomføres i hver students hjemland, der studenten utvikle eget skapende arbeid, og får undervisning via internett og videokonferanser og gjennom felles nordiske samlinger. Forslag til utdanning samt fagplan er nå sendt Nordisk Minister Råd til vurdering. Planen vil så sendes ut til de samarbeidende institusjoner og realitetsbehandles.

Vitenskapelig sammendrag

Esje -Nordisk kulturpedagogisk utdanning er et prosjekt som har gått over mange år. Målet har vært å utvikle en felles nordisk utdanning for lærere og førskolelærere, og andre som jobber med utdanning av barn. Hovedvekten vil være på skapende virksomhet relatert til nordiske kulturer, og styrking av estetisk praksis i pedagogisk arbeid med barn. utdanningen tar sikte på å utdype og bevisstgjøre studentene på disse områdene, og få dem til å reflektere på forskjeller og likheter inne norden. En ønsker å arbeide etter en induktiv tilnærmingsmåte, der den enkeltes students ståsted stadig er gjenstand for diskusjon og refleksjon, i møte med en tverrnordisk gruppe og gjennom eget arbeid. Ejsa nettverket har arbeidet med utvikling av utdanningen gjennom å prøve ut ulike pedagogiske arbeidsmåter i 6 korte kurs(alt finansiert av Nordplus)der studenter fra alle de nordiske land har deltatt. Gjennom disse samlingne har vi utarbeidet en undervisningsmetode som vi kaller "koffert metoden". Det siste året fikk Esja midler til å utarbeide en studieplan, der organisering av utdanningen har vært hovedutfordringen. Utdanningen tenkes å gjennomføres i hver students hjemland, der studenten utvikle eget skapende arbeid, og får undervisning via internett og videokonferanser og gjennom felles nordiske samlinger. Forslag til utdanning samt fagplan er nå sendt Nordisk Minister Råd til vurdering. Planen vil så sendes ut til de samarbeidende institusjoner og realitetsbehandles.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Else Cathrine Melhuus

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1