Cristin-prosjekt-ID: 417396
Sist endret: 27. august 2014, 11:11

Cristin-prosjekt-ID: 417396
Sist endret: 27. august 2014, 11:11
Prosjekt

Å sette pris på hylleplassen - 11200209

prosjektleder

Arne Dulsrud
ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kontaktinformasjon

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2002 Slutt: 31. desember 2002

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Å sette pris på hylleplassen - 11200209

Sammendrag

Å betale for hylleplassen – såkalte "slotting fees" – er av mange betraktet som en måte å prissette et knapt gode, nemlig markedsadgang. Systemet har sin opprinnelse i USA, men har spredd seg til flere vestlige land. Norske fiskeeksportører kan fortelle om høyst uover­siktlige innkjøpssystemer hos de­taljister i ulike land. Rapporter fra det norske markedet tyder på at slike systemer er etablert i Nor­ge, der de ofte betegnes som "mar­keds­førings­penger" eller "sjampopenger". Det vil ha interesse for å utforske hvordan slike ord­ninger – i takt med internasjonalisering – spres fra et land til et annet, og hvordan de påvirker mar­­keds­adgangen for leverandører. Kunnskap om disse ordningene er av betyd­ning for ak­tører som gjennom markedsbygging ønsker å komme nærmere forbrukermarkedet. Videre kan man spørre seg om effektene av slike ordninger. Favoriserer ordningene de store etablerte aktør­ene? Man kan også tenke seg at ordningene bidrar til å svekke nasjonale bånd mel­lom leverandør og kjede, noe som styrker utenlandske aktørers muligheter til å eks­pandere. Dette prosjektet vil belyse om det å "kjøpe seg hylleplass" virker hemmende eller frem­mende på kon­kurranse og innovasjon i markedet for dagligvarer.

Vitenskapelig sammendrag

Å betale for hylleplassen – såkalte "slotting fees" – er av mange betraktet som en måte å prissette et knapt gode, nemlig markedsadgang. Systemet har sin opprinnelse i USA, men har spredd seg til flere vestlige land. Norske fiskeeksportører kan fortelle om høyst uover­siktlige innkjøpssystemer hos de­taljister i ulike land. Rapporter fra det norske markedet tyder på at slike systemer er etablert i Nor­ge, der de ofte betegnes som "mar­keds­førings­penger" eller "sjampopenger". Det vil ha interesse for å utforske hvordan slike ord­ninger – i takt med internasjonalisering – spres fra et land til et annet, og hvordan de påvirker mar­­keds­adgangen for leverandører. Kunnskap om disse ordningene er av betyd­ning for ak­tører som gjennom markedsbygging ønsker å komme nærmere forbrukermarkedet. Videre kan man spørre seg om effektene av slike ordninger. Favoriserer ordningene de store etablerte aktør­ene? Man kan også tenke seg at ordningene bidrar til å svekke nasjonale bånd mel­lom leverandør og kjede, noe som styrker utenlandske aktørers muligheter til å eks­pandere. Dette prosjektet vil belyse om det å "kjøpe seg hylleplass" virker hemmende eller frem­mende på kon­kurranse og innovasjon i markedet for dagligvarer.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Arne Dulsrud

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Eivind Jacobsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet

Eivind Stø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Å sette pris på hylleplassen.

Dulsrud, Arne; Beckstrøm, Jan Roar. 2005, OSLOMETRapport
1 - 1 av 1