Sammendrag
Å betale for hylleplassen – såkalte "slotting fees" – er av mange betraktet som en måte å prissette et knapt gode, nemlig markedsadgang. Systemet har sin opprinnelse i USA, men har spredd seg til flere vestlige land. Norske fiskeeksportører kan fortelle om høyst uoversiktlige innkjøpssystemer hos detaljister i ulike land. Rapporter fra det norske markedet tyder på at slike systemer er etablert i Norge, der de ofte betegnes som "markedsføringspenger" eller "sjampopenger". Det vil ha interesse for å utforske hvordan slike ordninger – i takt med internasjonalisering – spres fra et land til et annet, og hvordan de påvirker markedsadgangen for leverandører. Kunnskap om disse ordningene er av betydning for aktører som gjennom markedsbygging ønsker å komme nærmere forbrukermarkedet. Videre kan man spørre seg om effektene av slike ordninger. Favoriserer ordningene de store etablerte aktørene? Man kan også tenke seg at ordningene bidrar til å svekke nasjonale bånd mellom leverandør og kjede, noe som styrker utenlandske aktørers muligheter til å ekspandere. Dette prosjektet vil belyse om det å "kjøpe seg hylleplass" virker hemmende eller fremmende på konkurranse og innovasjon i markedet for dagligvarer.
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Å betale for hylleplassen – såkalte "slotting fees" – er av mange betraktet som en måte å prissette et knapt gode, nemlig markedsadgang. Systemet har sin opprinnelse i USA, men har spredd seg til flere vestlige land. Norske fiskeeksportører kan fortelle om høyst uoversiktlige innkjøpssystemer hos detaljister i ulike land. Rapporter fra det norske markedet tyder på at slike systemer er etablert i Norge, der de ofte betegnes som "markedsføringspenger" eller "sjampopenger". Det vil ha interesse for å utforske hvordan slike ordninger – i takt med internasjonalisering – spres fra et land til et annet, og hvordan de påvirker markedsadgangen for leverandører. Kunnskap om disse ordningene er av betydning for aktører som gjennom markedsbygging ønsker å komme nærmere forbrukermarkedet. Videre kan man spørre seg om effektene av slike ordninger. Favoriserer ordningene de store etablerte aktørene? Man kan også tenke seg at ordningene bidrar til å svekke nasjonale bånd mellom leverandør og kjede, noe som styrker utenlandske aktørers muligheter til å ekspandere. Dette prosjektet vil belyse om det å "kjøpe seg hylleplass" virker hemmende eller fremmende på konkurranse og innovasjon i markedet for dagligvarer.
Vis fullstendig beskrivelse