Cristin-prosjekt-ID: 418108
Sist endret: 7. februar 2005, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 418108
Sist endret: 7. februar 2005, 00:00
Prosjekt

Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter

prosjektleder

Nils Oskal
ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
  • Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Filosofi

Emneord

Identitet • Dannelse • Medborgerskap

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. februar 2005 Slutt: 1. februar 2008

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter

Sammendrag

Forskerprosjektet Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter bygger på et samarbeid mellom Sámi allaskuvla/Samisk høgskole og Institutt for pedagogikk og Institutt for pedagogikk, Universitetet i Tromsø. Norges forskningsråds program for kulturstudier har gitt prosjektet en bevilgning tilsvarende en dr. gradsstipendiatstilling pluss driftsmidler for perioden 2005–2007 Temaet borgeridentitet står sentralt i internasjonal forskning. Men humanistisk orienterte studier av dannelse av statsborgeridentitetet har vært lite fremme i norsk samfunnsforskning - i motsetning til forskning om etnisk identitet. Dette prosjektet sikter mot å bygge opp et miljø med slik kompetanse med utgangspunkt i et felt hvor Samisk høgskole og Universitetet i Tromsø har særlige forutsetninger – spørsmål knyttet til multikulturalisme og urfolksstudier. Filosofi, politisk sosiologi og pedagogikk er fagdisipliner som prosjektet gjør særlig bruk av Utgangspunktet for forskerprosjektet er antakelsen om at gjennomslag for urfolks krav om differensierte arrangement for politisk selvbestemmelse og anerkjennelse av særlige landrettigheter, utfordrer meningen til hva det vil si å være medlem og borger avdet politiske fellesskapet. Det vil ha betydning for besvarelsen av spørsmålet om hva det vil si å være medlem av ulike fellesskap som inngår i det flernasjonale statsfellesskapet, som medlem i den statsbærende etno-majoriteten eller som medlem i ulikeetno-minoriteter. Med en mer omfattende politisk inkludering vil det være behov for å rette oppmerksomheten mot det ulike kulturelle grunnlaget for dannelse og utvikling av former for tilhørighet og borgerkapasiteter i multinasjonale stater. Forskerprosjektet vil gripe tak i spørsmål og problemstillinger som kommer til uttrykk i samisk samfunnsliv om former for tilhørighet og oppbrudd, og stille dem under politisk teoretisk belysning. Hensikten er å analysere sammenhenger mellom ulike tilhørighetsformerog kapasiteter som medlemmene forventes å inneha, og dannelse av sam

Vitenskapelig sammendrag

Forskerprosjektet Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter bygger på et samarbeid mellom Sámi allaskuvla/Samisk høgskole og Institutt for pedagogikk og Institutt for pedagogikk, Universitetet i Tromsø. Norges forskningsråds program for kulturstudier har gitt prosjektet en bevilgning tilsvarende en dr. gradsstipendiatstilling pluss driftsmidler for perioden 2005–2007 Temaet borgeridentitet står sentralt i internasjonal forskning. Men humanistisk orienterte studier av dannelse av statsborgeridentitetet har vært lite fremme i norsk samfunnsforskning - i motsetning til forskning om etnisk identitet. Dette prosjektet sikter mot å bygge opp et miljø med slik kompetanse med utgangspunkt i et felt hvor Samisk høgskole og Universitetet i Tromsø har særlige forutsetninger – spørsmål knyttet til multikulturalisme og urfolksstudier. Filosofi, politisk sosiologi og pedagogikk er fagdisipliner som prosjektet gjør særlig bruk av Utgangspunktet for forskerprosjektet er antakelsen om at gjennomslag for urfolks krav om differensierte arrangement for politisk selvbestemmelse og anerkjennelse av særlige landrettigheter, utfordrer meningen til hva det vil si å være medlem og borger avdet politiske fellesskapet. Det vil ha betydning for besvarelsen av spørsmålet om hva det vil si å være medlem av ulike fellesskap som inngår i det flernasjonale statsfellesskapet, som medlem i den statsbærende etno-majoriteten eller som medlem i ulikeetno-minoriteter. Med en mer omfattende politisk inkludering vil det være behov for å rette oppmerksomheten mot det ulike kulturelle grunnlaget for dannelse og utvikling av former for tilhørighet og borgerkapasiteter i multinasjonale stater. Forskerprosjektet vil gripe tak i spørsmål og problemstillinger som kommer til uttrykk i samisk samfunnsliv om former for tilhørighet og oppbrudd, og stille dem under politisk teoretisk belysning. Hensikten er å analysere sammenhenger mellom ulike tilhørighetsformerog kapasiteter som medlemmene forventes å inneha, og dannelse av sam

prosjektdeltakere

prosjektleder

Nils Oskal

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Grete Gunn Bergstrøm

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Edmund Edvardsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Bergen
1 - 3 av 3

Resultater Resultater

Samiske kulturelle dannelsesinstitusjoner og kosmopolitisk praksis.

Bergstrøm, Grete Gunn. 2006, Samisk høgskoles doktorgradsseminarrekke. SA/SHPoster

Samiske dannelses- og statsborgeridealer. Et nyskapende grenselandprosjekt.

Bergstrøm, Grete Gunn. 2006, Populærvitenskapelig prosjektpresentasjon, Kulfos nettside. SA/SHPoster

Med sideblikk på Bakthins polyfonibegrep: Flerkulturalitet og kapasiteter for politisk dannelse.

Bergstrøm, Grete Gunn. 2006, IPLU´s doktorgradsseminar-rekke. SA/SHPoster

Den andre som min neste?

Bergstrøm, Grete Gunn. 2007, Samar som ¿den andre¿, samar om ¿den andre¿. Identitet og etnisitet i nordiske kulturmøte. Seminarrekke i samisk kulturhistorie.. SA/SHVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »