Sammendrag
Forskerprosjektet Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske
kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter bygger på et
samarbeid mellom Sámi allaskuvla/Samisk høgskole og Institutt for pedagogikk
og Institutt for pedagogikk, Universitetet i Tromsø. Norges forskningsråds
program for kulturstudier har gitt prosjektet en bevilgning tilsvarende en dr.
gradsstipendiatstilling pluss driftsmidler for perioden 2005–2007
Temaet borgeridentitet står sentralt i internasjonal forskning. Men humanistisk
orienterte studier av dannelse av statsborgeridentitetet har vært lite fremme
i norsk samfunnsforskning - i motsetning til forskning om etnisk identitet.
Dette prosjektet sikter mot å bygge opp et miljø med slik kompetanse med
utgangspunkt i et felt hvor Samisk høgskole og Universitetet i Tromsø har
særlige forutsetninger – spørsmål knyttet til multikulturalisme og
urfolksstudier. Filosofi, politisk sosiologi og pedagogikk er fagdisipliner
som prosjektet gjør særlig bruk av
Utgangspunktet for forskerprosjektet er antakelsen om at gjennomslag for
urfolks krav om differensierte arrangement for politisk selvbestemmelse og
anerkjennelse av særlige landrettigheter, utfordrer meningen til hva det vil
si å være medlem og borger avdet politiske fellesskapet. Det vil ha betydning
for besvarelsen av spørsmålet om hva det vil si å være medlem av ulike
fellesskap som inngår i det flernasjonale statsfellesskapet, som medlem i den
statsbærende etno-majoriteten eller som medlem i ulikeetno-minoriteter. Med
en mer omfattende politisk inkludering vil det være behov for å rette
oppmerksomheten mot det ulike kulturelle grunnlaget for dannelse og utvikling
av former for tilhørighet og borgerkapasiteter i multinasjonale stater.
Forskerprosjektet vil gripe tak i spørsmål og problemstillinger som kommer til
uttrykk i samisk samfunnsliv om former for tilhørighet og oppbrudd, og stille
dem under politisk teoretisk belysning. Hensikten er å analysere sammenhenger
mellom ulike tilhørighetsformerog kapasiteter som medlemmene forventes å
inneha, og dannelse av sam
Vis fullstendig beskrivelse
Vitenskapelig sammendrag
Forskerprosjektet Samisk dannelses- og borgeridealer. Mediering av samiske
kulturtradisjoner om statsborgerskap og borgerkapasiteter bygger på et
samarbeid mellom Sámi allaskuvla/Samisk høgskole og Institutt for pedagogikk
og Institutt for pedagogikk, Universitetet i Tromsø. Norges forskningsråds
program for kulturstudier har gitt prosjektet en bevilgning tilsvarende en dr.
gradsstipendiatstilling pluss driftsmidler for perioden 2005–2007
Temaet borgeridentitet står sentralt i internasjonal forskning. Men humanistisk
orienterte studier av dannelse av statsborgeridentitetet har vært lite fremme
i norsk samfunnsforskning - i motsetning til forskning om etnisk identitet.
Dette prosjektet sikter mot å bygge opp et miljø med slik kompetanse med
utgangspunkt i et felt hvor Samisk høgskole og Universitetet i Tromsø har
særlige forutsetninger – spørsmål knyttet til multikulturalisme og
urfolksstudier. Filosofi, politisk sosiologi og pedagogikk er fagdisipliner
som prosjektet gjør særlig bruk av
Utgangspunktet for forskerprosjektet er antakelsen om at gjennomslag for
urfolks krav om differensierte arrangement for politisk selvbestemmelse og
anerkjennelse av særlige landrettigheter, utfordrer meningen til hva det vil
si å være medlem og borger avdet politiske fellesskapet. Det vil ha betydning
for besvarelsen av spørsmålet om hva det vil si å være medlem av ulike
fellesskap som inngår i det flernasjonale statsfellesskapet, som medlem i den
statsbærende etno-majoriteten eller som medlem i ulikeetno-minoriteter. Med
en mer omfattende politisk inkludering vil det være behov for å rette
oppmerksomheten mot det ulike kulturelle grunnlaget for dannelse og utvikling
av former for tilhørighet og borgerkapasiteter i multinasjonale stater.
Forskerprosjektet vil gripe tak i spørsmål og problemstillinger som kommer til
uttrykk i samisk samfunnsliv om former for tilhørighet og oppbrudd, og stille
dem under politisk teoretisk belysning. Hensikten er å analysere sammenhenger
mellom ulike tilhørighetsformerog kapasiteter som medlemmene forventes å
inneha, og dannelse av sam
Vis fullstendig beskrivelse