Cristin-prosjekt-ID: 418133
Sist endret: 4. september 2012, 00:00

Cristin-prosjekt-ID: 418133
Sist endret: 4. september 2012, 00:00
Prosjekt

Samisk viten og kunnskap i høgere utdanning, undervisning og oppdragelse - forsknings- og skriveseminarrekke på samisk

prosjektleder

Vuokko Hirvonen
ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag

Tidsramme

Avsluttet
Start: 14. mars 2008 Slutt: 26. oktober 2009

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Samisk viten og kunnskap i høgere utdanning, undervisning og oppdragelse - forsknings- og skriveseminarrekke på samisk

Sammendrag

Samisk forsknings- og skriveseminarrekke om Samisk viten og kunnskap i høgere utdanning, opplæring og oppdragelse (2008-2009), som har fire hovedmål: 1) teoretisk paradigmeoppbygging, argumentasjon og testing av den, 2) undersøke på hvilken måte samisk viten og kunnskap synliggjøres i høgskolens opplærings- og undervisningspraksis og oppdragelse, 3) lære å skrive vitenskapelige tekster på samisk, 4) publisere forskningsartikler i Sámi die˜ala‹ áige„ála. Formålet med dette prosjektet er å fremme forskningsaktivitet, som bygger opp og styrker høy kompetanse på ansvarsområdene til Samisk høgskole, og som fremmer utdanningsområdet både teoretisk og praktisk.

Vitenskapelig sammendrag

Samisk forsknings- og skriveseminarrekke om Samisk viten og kunnskap i høgere utdanning, opplæring og oppdragelse (2008-2009), som har fire hovedmål: 1) teoretisk paradigmeoppbygging, argumentasjon og testing av den, 2) undersøke på hvilken måte samisk viten og kunnskap synliggjøres i høgskolens opplærings- og undervisningspraksis og oppdragelse, 3) lære å skrive vitenskapelige tekster på samisk, 4) publisere forskningsartikler i Sámi die˜ala‹ áige„ála. Formålet med dette prosjektet er å fremme forskningsaktivitet, som bygger opp og styrker høy kompetanse på ansvarsområdene til Samisk høgskole, og som fremmer utdanningsområdet både teoretisk og praktisk.

Tittel

WRITING HANDSWriting and research project on Indigenous Sámi knowledge and pedagogy at Sámi University CollegeThe main task of the project is to affirm and activate the holistic paradigm of Sámi knowledge to reveal the richness of Sámi languages, worldviews, teaching and experiences. The aim of this project is to improve research activity

Sammendrag

The main task of the project is to affirm and activate the holistic paradigm of Sámi knowledge to reveal the richness of Sámi languages, worldviews, teaching and experiences. The aim of this project is to improve research activity, which is building and grounding a high competence in the main fields of Sámi University College and promotes Sámi education both in theoretically and practice. In this project we are developing new analyses and methodologies from our own Sámi culture and for our own needs. Metaphorically this writing and research project can be described as a learning path, which includes many stops: from preparing a research plan to a ready article in the Sámi Research Journal.Tasks:1)To create a theoretically and methodologically based paradigm to Sámi pedagogy and practices in the field of education and research.2)To research how the Indigenous Sámi ways of knowing and experiences are manifested, practiced and reflected in education and upbringing at Sámi University College.3)To learn to write research based academic texts in Sámi language.4)To publish research based academic articles in the Sámi die˜ala‹ áige„ála (The Sámi Research Journal)5)To present the studies at international and Sámi journals, conferences, and public meetings.

Vitenskapelig sammendrag

The main task of the project is to affirm and activate the holistic paradigm of Sámi knowledge to reveal the richness of Sámi languages, worldviews, teaching and experiences. The aim of this project is to improve research activity, which is building and grounding a high competence in the main fields of Sámi University College and promotes Sámi education both in theoretically and practice. In this project we are developing new analyses and methodologies from our own Sámi culture and for our own needs. Metaphorically this writing and research project can be described as a learning path, which includes many stops: from preparing a research plan to a ready article in the Sámi Research Journal.Tasks:1)To create a theoretically and methodologically based paradigm to Sámi pedagogy and practices in the field of education and research.2)To research how the Indigenous Sámi ways of knowing and experiences are manifested, practiced and reflected in education and upbringing at Sámi University College.3)To learn to write research based academic texts in Sámi language.4)To publish research based academic articles in the Sámi die˜ala‹ áige„ála (The Sámi Research Journal)5)To present the studies at international and Sámi journals, conferences, and public meetings.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Vuokko Hirvonen

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Rauna Triumf

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Jan Henry Keskitalo

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences

Mai Britt Utsi

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
Aktiv cristin-person

Elisabeth Utsi Gaup

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Sámi allaskuvla/Sámi University of Applied Sciences
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Sámi vuolggasaji nannen oahpahusas - rituálat guovddá?is.

Keskitalo, Pigga Päivi Kristiin. 2009, Sámi dieđalaš áigečála (SDÁ). SA/SHVitenskapelig artikkel

Duovdagiid giella - Sámegiela oahppanarenaid viiddideapmi Markernas språk - att vidga samiskans undervisningsarenor.

Gaup, Elisabeth Utsi. 2009, utenTitteltekst. SA/SHPopulærvitenskapelig foredrag

Sámi ipmárdus ja jurdda?eapmi duodjeoahpaheamis.

Hirvonen, Vuokko. 2009, SA/SHAnnet produkt

Sámi máhttu ja sámi skuvlamáhttu: teorehtala‹ geah„astat Sami knowledge and Sami school-knowledge: A theoretical condieration.

Keskitalo, Jan Henry. 2009, Sámi dieđalaš áigečála (SDÁ). SA/SHVitenskapelig artikkel

Cálagiedat proseakta Sámi allaskuvllas Projektet Cálagiedat (Skrivarhäder) på Sámi allaskuvla.

Hirvonen, Vuokko. 2009, utenTitteltekst. SA/SHPopulærvitenskapelig foredrag
1 - 5 av 7 | Neste | Siste »