I Norge har Kystverket (KV) ansvaret for slepebåtberedskapen i Nordområdene, på Vestlandet og på Sørlandet. Ved å overvåke og vurdere nåværende og framtidige faktorer som trafikksituasjonen, farvannene og værforholdene forsøker KV å planlegge og posisjonere slepebåtene sine gunstigst mulig, men per tid eksisterer det ikke noen objektiv metode eller dataprogram som kan bistå med dette. I stedet foretas flåteoptimaliseringen ad hoc gjennom valg tatt av en menneskelig operatør og basert på erfaring og kunnskap. Dette medfører subjektive avgjørelser og kan i verste fall føre til miljøkatastrofer og tap av menneskeliv, særlig ved uoversiktlige forhold og stor skipstrafikk. Objektive beregnende metoder implementert i et dataprogram vil være et nyttig verktøy for å bistå operatøren.
Slike metoder for dynamisk ressursallokering vil også være nyttige for flåteoptimalisering innen offshore. Med den planlagte, kraftige veksten i utbygging av olje- og gassfelt i Nordområdene vil også skipstrafikken øke kraftig det neste tiåret, for eksempel av plattformforsyningsskip (PSVer). De samme metoder og algoritmer som er tenkt utviklet for KVs slepebåter vil med små modifikasjoner også kunne benyttes for planlegging og dynamisk ressursallokering (reiserute, last, mannskap, logistikk, m.m.) av PSVer og andre flåter av skip innen offshore. Metodene vil kunne redusere kostnader, sikre miljøet, og medføre økt profitt for selskapene.