Vitenskapelig sammendrag
Utdanningsforbundet har etter en lengre og omfattende prosess vedtatt en profesjonsetisk plattform. Plattformen forstås ikke primært som en samling regler, men som et verktøy lærere og andre aktører i utdanningspraksiser oppfordres til å bruke i sin yrkespraksis. Plattformen er ikke ment kun for Utdanningsforbundets medlemmer, men for hele lærerprofesjonen. Plattformen er tenkt å skulle være til hjelp på ulike profesjonsnivåer, fra barnehager og skoler til ledelse, lærerutdanning og Utdanningsforbundet selv. Det er laget en plan for implementering av den etiske plattformen, og forskningsgruppen skal følge denne prosessen for å analysere og vurdere den. Det krever et forskningsdesign som sørger for at tilstrekkelige og relevante data samles inn fra ulike steder og prosesser i implementeringsfasen. Videre kreves det et teoretisk grep som gjør det mulig å analysere hvordan etiske redskaper, her plattformen, brukes. For å kunne evaluere prosessen kreves det innsikt i forskning om profesjonsetikk og profesjonsetiske prosesser.
Oppdraget vårt kan dermed oppsummeres i to overordnede forskningsspørsmål
1. Hvordan brukes Lærerprofesjonens etiske plattform og hvordan arbeides det med profesjonsetikk på de ulike pedagogiske nivåene som Utdanningsforbundets implementeringsplan identifiserer?
2. Hvordan kan implementeringsprosessen av Lærerprofesjonens etiske plattform vurderes; i hvilken grad har Utdanningsforbundet nådd de mål som er satt for implementeringsprosessen og for satsingen på økt oppmerksomhet på profesjonsetiske spørsmål?
Vis fullstendig beskrivelse