Feltarbeid der feltet i utgangspunktet vil være en bestemt gruppe barns bruk og opplevelser av rom i barnehagen. Min metodiske forankring er basert i antropologisk forskning (Olwig og Gulløv 2003, James 1998,2000), og er også inspirert av fenomenologisk metodologiske perspektiv (Bengtsson 2005, Frykman og Gilje 2003). Alison Clarks (2010)forskning og forskningsmetoder på barn og rom, der barn er også medforskere, er også til stor nytte i dette arbeidet. Jeg gjorde erfaringer med ulike metoder i feltarbeidet på en utebarnehage som jeg ønsker å videreutvikle (Melhuus in press). Det gjelder i stor grad metoder som fanger inn det som skjer på stedet. Sted forstås ofte som et avgrenset område. Mitt felt vil starte med barns liv i barnehagen. Jeg vil benytte meg av ulike barnedeltagende metoder (Clark 2005,2006, 2010), som fanger opp barns bruk av steder og deres oppfatning av rutiner og regler. Jeg gjorde erfaringer i mitt forrige prosjekt med bl. a. med barns karttegninger som ga interessante data. Ideen om karttegning oppstod etter lesing av Huffmans artikkel fra 1997.