Formålet med evalueringen er å skaffe kunnskap bl.a. om og hvordan ulike virkemidler bidrar til måloppnåelse i ungdomstrinnsatsingen. Strategien gjelder for fem år fra skoleåret 2012/13 til 2016/17. De tre mest sentrale virkemidlene i strategien er:
-
Skolebasert kompetanseutvikling i de prioriterte satsingsområdene klasseledelse, regning, lesing og skriving
-
Pedagogiske ressurser
-
Lærende nettverk
Den overordnede målsettingen for satsingen er formulert slik av Kunnskapsdepartementet: «Gjennom tiltakene i meldingen ønsker vi å skape et ungdomstrinn som øker elevenes motivasjon og mestring, og som gir bedre læring gjennom mer praktisk og variert opplæring». Satsingen er rettet mot ulike nivåer – fra den enkelte elev i ungdomsskolen til aktører på nasjonalt nivå. Til sammen er syv nivåer definert med egne målsettinger for satsingen.
Hovedproblemstillingen for evalueringen dekker alle syv nivåer og vil belyse i hvilken grad, under hvilke forutsetninger, og på hvilken måte, virkemidlene i samspill bidrar til at målsettingene for satsingen på ungdomstrinnet nås.
Prosjektet starter opp i juni 2013 og vil pågå til desember 2018. Eifred Markussen er prosjektleder, og prosjektteamet består for øvrig av Idunn Seland, Tone Cecilie Carlsten, Jørgen Sjaastad og Vibeke Opheim.