Nasjonale prøver inngår i det nasjonale systemet for vurdering av kvaliteten i grunnopplæringen. Prøvene avholdes i lesing, regning og engelsk, og skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med læreplanens mål. Slik skal prøvene gi informasjon til elever, lærere, foresatte, skoleeiere, skoleledere, de regionale statlige myndigheter og det sentrale nasjonale nivået som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid.
Informasjonen hentet fra det nasjonale vurderingssystemet skal gi uttrykk for kvalitetsnivået på opplæringen og skal derfor også danne grunnlag for arbeidet med å forbedre elevenes læringsresultater. Systemet har på denne måten blitt et utgangspunkt for utformingen av den nasjonale utdanningspolitikken.
Mot denne bakgrunnen undersøker vi forholdet mellom de nasjonale prøvene som et administrativt styringsverktøy for nasjonale utdanningsmyndigheter, skoleeier og skoleleder og de nasjonale prøvene som redskap for lærerne, elevene og deres foresatte i det pedagogiske utviklingsarbeidet. Vi ser nærmere på hvordan de ulike nivåene i styringskjeden forholder seg til disse målsettingene, og hvilke uttrykk dette får.