Cristin-prosjekt-ID: 459029
Sist endret: 1. februar 2016, 13:27

Cristin-prosjekt-ID: 459029
Sist endret: 1. februar 2016, 13:27
Prosjekt

Barns lesekunst

prosjektleder

Gro Ulland
ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2012 Slutt: 31. desember 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Barns lesekunst

Populærvitenskapelig sammendrag

Barns lesekunst

Barns lesekunst er et prosjekt knyttet til delområdet Estetisk danning, Senter for Kunstfag, kultur og kommunikasjon. Prosjektet utforsker tekstsamtalen som danningsområde, og da særlig hvordan unge lesere er kreative i sin måte å forstå tekst på. Prosjektet bygger på 60 lesesamtaler med 3. klassinger ved Ulsmåg skole i Bergen, og jeg har tre ulike innfallsvinkler til materialet:

 

  • Hvilke kreative strategier bruker unge lesere for å forstå og forklare ord og begreper i teksten.
  • Hvordan kommer de unge lesernes førforståelse til uttrykk i møte med tekst. Herunder tegner hvordan lesernes fantasi, kreativitet, tekstkunnskap og erfaringsbakgrunn bidrar til forståelse for teksten.
  • Hvordan åpner tekstsamtalen opp for lesernes kreativitet og meningsdanning?

Metode

Materialet mitt består av lesesamtaler med 60 elever på 3. trinn. Lesesamtalene er tatt opp på bånd, og senere transkriberte. I analysen er jeg opptatt av  elevenes egne strategier for leseforståelse, men også selve samtaledynamikken og hvordan elevene driver hverandre videre i tekstsamtalen. Tekstsamtalene foregår både med enkeltelever og grupper av elever, og selve samtalen innebærer at elevene er oppfordret til å tenke høyt for hver setning de leser (jf. Langer). Materialet inneholder både samtaler om fiksjonstekster og samtaler om saktekster. 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Gro Ulland

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking ved Høgskulen på Vestlandet

Marianne Svendsmark

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Bergen kommune
1 - 2 av 2

Resultater Resultater

Forhandling og fiksjon i litteratursamtalen.

Ulland, Gro. 2015, Høgskolen i Bergen, FoU-konferanse. HVLFaglig foredrag

Snakk om fiksjon! Bevegelse mellom fiksjon og virkelighet hos 10-åringer.

Ulland, Gro. 2014, Se og les. HVLFaglig foredrag

"Dronninger bestemmer jo ofte ting" -Lesesamtaler som grunnlag for metakognitiv bevissthet hos elever på småskoletrinnet.

Ulland, Gro. 2013, Fou-konferanse, Høgskolen i Bergen. HVLVitenskapelig foredrag

Lesesamtaler som grunnlag for metakognitiv bevissthet hos elever på småskoletrinnet.

Ulland, Gro. 2013, Nordisk forskerkonferanse: Les! Skriv! . HVLVitenskapelig foredrag
1 - 5 av 5