Cristin-prosjekt-ID: 464205
Sist endret: 14. april 2015, 11:13

Cristin-prosjekt-ID: 464205
Sist endret: 14. april 2015, 11:13
Prosjekt

Kunnskapsbasert praksis i utdanning

prosjektleder

Monica Wammen Nortvedt
ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag

Emneord

Health literacy • Kvalitet i helsetjenesten

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning
  • Faglig utviklingsarbeid
  • Doktorgradsprosjekt

Kontaktinformasjon

Telefon
55585556
Sted
Monica W Nortvedt

Tidsramme

Avsluttet
Start: 24. mars 2015 Slutt: 31. desember 2020

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kunnskapsbasert praksis i utdanning

Populærvitenskapelig sammendrag

Dette paraplyprosjektet består av studier som omhandler problemstillinger knyttet til utdanning innen kunnskapbasert praksis. Det er flere phd prosjekt tilknyttet temaet kunnskapsbasert praksis i utdanning.

Vitenskapelig sammendrag

De siste årene har Høgskolen i Bergen ved Senter for kunnskapsbasert praksis bygget opp kompetanse i kunnskapsbasert praksis og etablert videre- og masterutdanning i kunnskapsbasert praksis. Det er behov for forskning knyttet til hvordan man best underviser på ulike nivå i dette temaet. Kunnskapsbasert praksis i utdanning har derfor vært et viktig utviklingsområde og forskningsområde for forskningsgruppen. Prosjektet består av flere delprosjekter som har som et overordnet mål å undersøke på hvilken måte kunnskapsbasert praksis er implementert i undervisningen, hva studentene har lært om kunnskapsbasert praksis og hvordan de anvender det i sin yrkesutøvelse. Prosjektet har delprosjekter både blant elever/studenter på videregående-, bachelor-, videreutdannings- og mastergradsnivå. Det pågår fortløpende forskningsprosjekt på de ulike utdanningsnivåene for å etablere en kunnskapsbank om utdanning i kunnskapsbasert praksis. Delprosjektene undersøker blant annet hva studenter som holder på med eller har avsluttet et studie har av kunnskap, ferdigheter og kompetanse, og hvordan de anvender de har lært om kunnskapsbasert praksis i forbedring av helsetjenestetilbudet.

 

Prosjektet har også som mål å utvikle nye innovative undervisningsmetoder for å nå et bredere publikum og tilrettelegge for en økende etterspørsel etter e-læringstilbud. I et samtidsperspektiv framstår digitale formidlingskanaler som svært egnet for læring. Dette er spesielt egnet når vi ønsker å nå ut til hele utdannings-Norge.

Tematiske områder innen utdanningsforskning er:

  • utviklings- og evalueringsstudier innen kunnskapsbasert praksis

  • å undersøke om naturfagopplæringen bidrar til å fremme kritisk helsefremmende allmenndannelse blant ungdommer.

  • implementering av kunnskapsbasert praksis i bachelorutdanning
  • hvordan vurderer helsepersonell med videreutdanning eller mastergrad i KBP kunnskapen de har etter fullført studium og hvordan har dette påvirket yrkesutøvelsen deres?
  • forskning på hvordan kunnskapsbaserte beslutninger tas

  • vitenskapsteoretiske problemstillinger knyttet til kunnskapsbasert praksis

  • evaluering av beslutningsstøtteverktøy innenfor kunnskapsbasert praksis

  • systematiske oversikter over sentrale problemstillinger innen utdanning om kunnskapsbasert praksis

  • utvikling, oversettelse og validering av sentrale skjema for kunnskapsbasert praksis

  • innovasjonsprosjekter innen kunnskapsbasert praksis som for eksempel nettkurs

 

 

 

Tittel

Evidence-Based Practice in Education

Populærvitenskapelig sammendrag

In the past couple of years the Centre for Evidence-Based Practice has established postgraduate and master’s programmes in evidence-based practice. There is, however, a need to research the best ways of teaching students, at different educational levels, about evidence-based practice. This project was initiated to study issues related to education in the field of evidence-based practice.

Vitenskapelig sammendrag

 

The project consists of several sub-projects, including several Ph.D. projects, and has the overall goal to research how evidence-based practice is implemented in education, what the students learn about the subject and how they use this knowledge in practice. Research is conducted amongst bachelor, master and postgraduate students. The studies focus on the knowledge, skills and competence of current and past students and how they use their education in evidence-based practice to improve health services.

The project also aims to develop new innovative methods of teaching to reach a wider audience and meet the growing demand for e-learning. Today, digital communication channels are extremely useful for teaching, particularly when we want to reach more people.

Research areas include:

• development and evaluation studies within evidence-based practice
• examining whether science helps to promote education in general health amongst youths
• implementation of evidence-based practice in bachelor’s programme
• how healthcare personnel with postgraduate or Master's degree in evidence-based practice value their education after completing their studies and how has this affected their professional practice
• evidence-based decision making
• how disputes in the philosophy of science relates to evidence-based practice
• evaluation of decision support tools in evidence-based practice
• systematic reviews of key issues in education of evidence-based practice
• development, translation and validation of questionnaires for evidence-based practice
• innovation projects within evidence-based practice such as online courses

 

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Monica Wammen Nortvedt

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Nina Rydland Olsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

Lena Nordheim

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

Anne Kristin Snibsøer

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Grete Oline Hole

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 5 av 10 | Neste | Siste »