I 1995 ble det vedtatt en felles lov for universiteter og høgskoler. I den slås det fast at alle utdanninger skal være"basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap". I tiden etter 1995 har allmenlærerutdanningen, fra 2010 grunnskolelærerutdanningene, blitt reformert fire ganger. I alle reformene har man, på noe ulik vis, vært opptatt av å styrke den praksisnære forskningen som utdanningene bygger på.
I dette prosjektet er det det profesjonsrettede lærerutdanningsfaget norsk som er i sentrum; både den flerkulturelle utfordringen dette faget, og øvrige fag i lærerutdanningenene, står overfor og utfordringer knyttet til utdanning av leselærere. Et gjennomgående spørsmål er hva en forskningsbasering av utdanningene innebærer?
Prosjektet bygger blant annet på forskerens egne erfaringer med å utvikle forskningsbaserte rammeplaner for grunnskolelærerutdanningene i 2010, barnhagelærerutdanningen i 2012 og de nye femårige grunnskolelærerutdanningene på masternivå i 2015.