Elever er lærende kropper som er på skolen med hele seg. Ut fra et helhetlig læringsperspektiv lærer og utvikler elevene seg fysisk, motorisk, emosjonelt, kognitiv og sosialt. Mestring på et funksjonsområde er ofte positivt for andre. Nyere forskning viser sammenheng mellom fysisk aktivitet, fysisk aktive læringsformer og kognitiv utvikling. Skolen har derimot et mer snevert teoretisk-kognitivt læringstrykk. Dette prosjektet ønsker å sette fokus på den muligheten som fysisk aktiv læring er for eleven i alle fag. Fysisk aktiv læring kan brukes om læring der elevene lærer gjennom å være i bevegelse. Barn er naturlig aktive, men blir sosialisert til passivitet. Syn på læring og hvordan skoledagen er organisert kan bidra til det.
Prosjektet omhandler 1) Antologi om fysisk aktiv læring. 2) Eleven som lærende kropp. 3) Den lærende kroppen i begynneropplæringa.
Antologien (2014) er et samarbeid med forskere ved ulike høyskoler og universitet.