Cristin-prosjekt-ID: 514680
Sist endret: 30. mai 2016, 13:32

Cristin-prosjekt-ID: 514680
Sist endret: 30. mai 2016, 13:32
Prosjekt

Fysisk aktiv læring

prosjektleder

Inger Marie Vingdal
ved OsloMet - storbyuniversitetet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • OsloMet - storbyuniversitetet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2013 Slutt: 1. juli 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fysisk aktiv læring

Vitenskapelig sammendrag

Elever er lærende kropper som er på skolen med hele seg. Ut fra et helhetlig læringsperspektiv lærer og utvikler elevene seg fysisk, motorisk, emosjonelt, kognitiv og sosialt. Mestring på et funksjonsområde er ofte positivt for andre. Nyere forskning viser sammenheng mellom fysisk aktivitet, fysisk aktive læringsformer og kognitiv utvikling. Skolen har derimot et mer snevert teoretisk-kognitivt læringstrykk. Dette prosjektet ønsker å sette fokus på den muligheten som fysisk aktiv læring er for eleven i alle fag. Fysisk aktiv læring kan brukes om læring der elevene lærer gjennom å være i bevegelse. Barn er naturlig aktive, men blir sosialisert til passivitet. Syn på læring og hvordan skoledagen er organisert kan bidra til det.

Prosjektet omhandler 1) Antologi om fysisk aktiv læring. 2) Eleven som lærende kropp. 3) Den lærende kroppen i begynneropplæringa.

Antologien (2014) er et samarbeid med forskere ved ulike høyskoler og universitet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Inger Marie Vingdal

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved OsloMet - storbyuniversitetet

Hilde Schjerven

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Drammen kommune

Margaret Whitehead

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved University of Bedfordshire
Aktiv cristin-person

Frode Rønning

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Annepetra Røkke Jenssen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

Den lærende kroppen i begynneropplæringa.

Vingdal, Inger Marie. 2016, GFU-skolen. OSLOMETVitenskapelig foredrag

Barns forutsetninger for læring.

Vingdal, Inger Marie. 2015, Personalseminar GFU. OSLOMETPopulærvitenskapelig foredrag

Fysisk aktiv læring, et helhetlig læringssyn.

Vingdal, Inger Marie. 2015, Fagdag for skoleledere og ansatte i grunnskolen og SFO. OSLOMETFaglig foredrag

Fag i uterom.

Jenssen, Annepetra Røkke. 2014, Gyldendal Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Matematikklæring gjennom fysisk aktivitet.

Rønning, Frode. 2014, Gyldendal Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 14 | Neste | Siste »