Cristin-prosjekt-ID: 516106
Sist endret: 28. september 2023, 15:16

Cristin-prosjekt-ID: 516106
Sist endret: 28. september 2023, 15:16
Prosjekt

Tverrprofesjonelle veilederteam og kvalitet i praktiske studier i sykehjem i forbindelse med utdanning av helsepersonell

prosjektleder

Gørill Haugan
ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2016 Slutt: 31. desember 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Tverrprofesjonelle veilederteam og kvalitet i praktiske studier i sykehjem i forbindelse med utdanning av helsepersonell

Vitenskapelig sammendrag

Bakgrunn

Det er en omforent enighet i både praksisfelt, utdanning, blant studenter og myndigheter om at kvaliteten i praktiske studier i profesjonsutdanningene generelt sett må styrkes. Dette for å sikre utdanning av helsepersonell som er kapable til å møte morgendagens utfordringer i helsetjenesten.

Studiens hensikt/mål

Dette prosjektet retter fokus på praktiske studier som del av ulike helsefaglige utdanninger. Prosjektet skal bidra til å bedre kvaliteten på praktiske studier i sykehjem for bachelorstudenter i sykepleie, vernepleie, fysioterapi, samt lærlinger og elever i helsefagarbeiderutdanning. Mer spesifikt er prosjektets mål å bedre kvaliteten på disse studentenes praktiske studier gjennom tiltakene i denne intervensjonen bestående av:

  1. Etablere tverrprofesjonelle veilederteam i virksomhetene 
  2. De tverrprofesjonelle teamene etablerer tverrprofesjonell praksis for studenter, elever og lærlinger i praktiske studier
  3. Etablere oppstartseminar i virksomhetene
  4. Synliggjøre veiledning av studenter, elever og lærlinger i den daglige driften ved virksomhetene
  5. Rekruttere til veilederutdanning
  6. Etablere nye samhandlingsformer mellom utdanning og praksisfelt 

Målsettingen med intervensjonen er:

  1. Rekruttering til veilederrollen
  2. Stabilitet og trivsel i rollen
  3. Økt veiledningskompetansen hos veilederne
  4. Å heve veilederrollens status i virksomheten
  5. Å bedre studenter, elevers og lærlingers læringsmiljø
  6. Tverrfaglig samhandlingslæring blant
    1. Veilederne
    2. Lærere/utdanningene
    3. Studenter, elever og lærlinger
  7. Nye samhandlingsmønstre mellom utdanning og praksis for bedre kvalitet og TPSL
  8. På sikt positive effekter på arbeidsmiljø, læringsmiljø, kunnskapsbasert praksis, rekruttering og kvalitet på tjenester

Følgeforskning er et eget forskningskonsept der forskeren inntar en posisjon mellom endringsagenten i aksjonsforskning og den objektive, observerende forskeren kjent fra kvantitative forskningsdesign. Målsettingen her er å bidra til:

  1. kunnskapsoppsummering om faktorer som kan påvirke implementering av ny praksis
  2. formative evaluering av intervensjonen underveis med tanke på vellykket implementering
  3. utvikling av systematisk kunnskap om hva som bidrar til kvalitet i praktiske studier

Forskningsspørsmål og publisering

Følgeforskningen i prosjektet vil besvare disse forskningsspørsmålene:

  1. Hvordan påvirkes studenters, elever og lærlingers opplevelse av læringsmiljøet og veiledningen i praktiske studier ved praksisplasser som benytter tverrprofesjonelle veilederteam og oppstartseminarer?
  2. Hvordan utvikles studenter, elevers og lærlingers læring av tverrprofesjonell samhandlingskompetanse når de deltar i tverrprofesjonell praksis i sykehjem?  Veilederes og studenter/elever/lærlingers erfaringer.
  3. Hvordan påvirkes samhandling mellom utdanningsinstitusjoner og praksissted som benytter tverrprofesjonelle veilederteam og oppstartseminar?
  4. Hvilke faktorer hemmer og fremmer implementering av intervensjonen med tanke på bedre kvalitet i praktiske studier? 

Metode

Vår 2016:

Datainnsamling starter i form av feltnotater fra deltakende observasjon i møter og informasjonsvirksomhet og andre hendelser så snart prosjektet er godkjent av NSD. Arbeidsgruppen skriver dagbøker.

August-September 2016: Datainnsamling fortsetter med feltnotater fra deltakende observasjon ved møter, seminarene mv.

Veiledere av tverrprofesjonelle veilederteam og arbeidsgruppen skriver dagbøker.

Dokumentanalyse av tilgjengelig relevante dokumenter starter. 

Oktober-Desember 2016: Datainnsamling fortsetter, fortløpende analyse, individuelle intervjuer/fokusgruppeintervju gjennomføres.

Tidlig desember: Referansegruppemøte - evt. justering av intervensjonene 

Januar-Mars 2017: Justering av problemstillinger ut fra foreløpige funn i samråd referansegruppe og arbeidsgruppe

Datainnsamling fortsetter. Forløpende transkribering og dataanalyse 

Mars-mai: Intervju/fokusgruppeintervju

April-Juni:  Datainnsamling stopper 1. juni

Først på juni: referansegruppemøte

Juni 2017: Start skriving av 2-3 artikler.

Presentasjon av foreløpige resultater for styringsgruppen og virksomhetene

Formativ evaluering av intervensjonen med tanke på fortsettelse

Foreløpig Publiseringsplan:

  1. Aglen Bjørg, Strand Vera S. & Haugan Gørill (2016) Organizational and collaborative aspects of interventions to improve the quality of health professional students’ practical studies. Journal of Continuing Education in the Health Professions/International eller Journal of Health Professions 
  2. Strand, Vera S, Aglen Bjørg og Haugan Gørill (2016) Interprofessional teams – a mean to increased learning in students’ practical studies at the ward. International Journal of Health Professions

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Gørill Haugan

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Sylvia Søderstrøm

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Arne Orvik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Vera Louise Sørø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bjørg Synøve Aglen

  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 5