Cristin-prosjekt-ID: 531192
Sist endret: 1. februar 2017, 10:14

Cristin-prosjekt-ID: 531192
Sist endret: 1. februar 2017, 10:14
Prosjekt

Skaperhagen - Engasjement og dialog i utforskende installasjoner på Vitensenter

prosjektleder

Idar Mestad
ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fysikk • Pedagogiske fag • Fagdidaktikk

Emneord

Utforskende arbeidsmåter • Fysikkdidaktikk • Elevsamtaler, utviklingssamtaler • Museum som dialogisnstitusjoner og møteplasser • Naturfagdidaktikk

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid
  • Grunnforskning

Tidsramme

Avsluttet
Start: 24. januar 2017 Slutt: 31. desember 2018

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skaperhagen - Engasjement og dialog i utforskende installasjoner på Vitensenter

Populærvitenskapelig sammendrag

VilVite, et vitensenter plassert i Bergen, vil i løpet av vårhalvåret  2017 åpne en utstilling som de kaller Skaperhagen. Skaperhagen består av seks installasjoner der de besøkende får et oppdrag eller en oppgave knyttet til blant annet luft, vann, tyngdekraft og elektrisitet som de skal løse selv. Hver stasjonene tilbyr verktøy, materialer og en egen teststasjon som er tilpasset oppgaven som skal løses. Målet med utstillingen er at de besøkende gjennom å løse oppdraget skal oppleve mestring og få mulighet til å finne på nye ideer og teste de ut for å rette opp eller forbedre egne ideer.

Prosjektet ønsker å undersøke hvordan elever fra skoleklasser som besøker denne utstillingen snakker og handler når de skal løse oppgaver. Hvordan finner de fram til løsninger på problemene? I hvor stor grad tar de i bruk naturfaglige ideer og begreper når de løser oppgaven?

 

Metode

Dewey’s ideer om tenkning basert på handlinger og observasjoner (Dewey, 1910) og Mercers tre dialogtyper (Mercer, 2000) vil bli brukt som analytisk rammeverk for å analysere transkibert videopptak fra GoPro-kamera. Her vil det både være aktuelt med kvalitativ fortolkende metode der kategorier blir utviklet delvis basert på det teoretiske rammeverket, og delvis basert på åpen koding. Det er og aktuelt med kvantitativ videoanalyse med koding av videosekvenser og transkribert tekst.

Utstyr

Selve utstillingen på Vilvite med matriell og teststasjon som er tilgjengelig.

GoPro-kamera

Programvare for Videoanalyse

 

prosjektdeltakere

prosjektleder

Idar Mestad

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskulen på Vestlandet
  • Tilknyttet:
    Lokalt ansvarlig
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet

Nils Petter Hauan

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved VilVite, Bergen vitensenter AS

Ida Marie Bøe

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved VilVite, Bergen vitensenter AS

Siv Gundrosen Aalbergsjø

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 4 av 4