Hva er kjennetegn på en profesjon og hvilke krav og forventninger stilles til en profesjonsutøver? Prosjektet har som må å kartlegge status for barnehagefeltet: I hvilken grad og på hvilke måter kan vi forstå barnehagen som en profesjon og barnehagelæreren som en profesjonsutøver?
Tema og forskningsspørsmål:
Samfunnsmandat:
- Barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag. På hvilke måter kan vi forstå barnehagen som en samfunnsinstitusjon?
- Hvilke endringer har funnet sted i forståelsen av barnehagens samfunnsmandat (omsorg, lek, læring)?
- Hva kjennetegner verdier, verdiformidling og normativitet i barnehagen?
Kunnskapstyper
Hva kjennetegner forholdet mellom praktisk og teoretisk kunnskap i barnehagen?
- Hva kjennetegner forholdet mellom kunnskap og normativitet i barnehagen?
- Hvordan utvikles profesjonskunnskap for barnehagen?
- Hvilke konsekvenser har profesjonaliseringen av barnehagen for dens kunnskapsgrunnlag?
- Hva er forholdet mellom faglig kunnskap og taus kunnskap i barnehage, og hvordan kommer taus kunnskap til uttrykk?
- Profesjonsetikk:
- Hvordan kan man utvikle en profesjonsetikk for barnehagen?
- Hva er forholdet mellom profesjonsmoral, kunnskapsetikk og profesjonsetikk i barnehagen?
Profesjon og skjønn:
- Hva kjennetegner tolknings- og handlingsrommet i barnehagen? Hva innebærer utøvelse av skjønn i barnehagen?
- Hvordan kan barnehagelærere oppøve ferdigheter i godt faglig skjønn?
Ledelse i en profesjon:
- Hva er barnehagelærerens rolleforståelse i spennet mellom omsorgsarbeider, pedagog og leder?