Formålet med studien er:
• Studere om virkningene av medisinbruk er som forventet i den generelle befolkningen (fase IV studier) ved å koble Reseptregisteret med sykdomsregistre.
• Legemiddelbruk som eksponering: Å gjennomføre koblinger av Reseptregisteret med ulike sykdomsregistre og helseundersøkelser for å oppdage om legemiddelbruk har alvorlige bivirkninger.
• Overvåke bruken av legemidler i den norske befolkning, og relatere bruken til retningslinjene for bruk av det enkelte medikament.
• Legemiddelbruk som proxy for sykdom: Å gjennomføre koblinger av ulike datasett med Reseptregisteret for å forstå årsaker til kroniske sykdommer.
Vi vil studere virkninger og bivirkninger av legemidler i den generelle norske befolkningen og sammenholde legemiddelbruk med diagnoser i spesialisthelsetjenesten og retningslinjer for bruk.
Kliniske utprøvinger av legemidler har begrensninger som fører til at kunnskapen om nye legemidler er begrenset på markedsføringstidspunktet: relativt få personer i et begrenset tidsrom har vært eksponert for legemidlet. Signaler om bivirkninger bør derfor evalueres etter at legemidlene er tatt i vanlig bruk i befolkningen ved hjelp av epidemiologiske studier der systematiske skjevheter forsøkes unngått. Kunnskap om hvordan legemidler brukes i befolkningen er også viktig. Prosjektet vil gi kunnskap om hvordan legemidler brukes i den generelle befolkningen - og om virkninger og bivirkninger - ved å koble Reseptregisteret med Dødsårsaksregisteret, Pasientregisteret, Kreftregisteret, helseundersøkelser (tre fylker, 40-åringsundersøkelsene 1985-1999 og CONOR 1994-2003) og sosioøkonomisk informasjon fra SSB. Følgende konkrete problemstillinger inngår:
a) Bruk av insulin-analogen Lantus og kreftrisiko (avsluttet).
b) Medisinbruk og diagnoser for ADHD.
c) Bruk av psykofarmaka blant barn og unge.
d) Medikamentell forebygging av hjerneslag ved atrieflimmer.
e) Medisinbruk blant kreftoverlevere.
f) Forskrivning av legemidler for og dødelighet av hjerte- og karsykdom
g) Søvnproblemer, hypnotikabruk og senere ADHD.