Cristin-prosjekt-ID: 571191
Sist endret: 29. november 2019, 12:46

Cristin-prosjekt-ID: 571191
Sist endret: 29. november 2019, 12:46
Prosjekt

Det usagte i kommunikasjon Det usagte i møte mellom pasient/bruker og helsearbeidere i psykisk helse- og rusarbeid

prosjektleder

Kjersti Alsaker
ved Institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 1.134.635
  • Norgesuniversitet
    Prosjektkode: P12/2018

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Pedagogiske fag • Psykologi

Emneord

"Det usagte" • Alternativ og supplerende kommunikasjon

HRCS-helsekategori

  • Mental helse

HRCS-forskningsaktivitet

  • 5.6 Psykologiske og atferdsmessige

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Sted
Kjersti Alsaker

Tidsramme

Avsluttet
Start: 2. januar 2018 Slutt: 20. desember 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Det usagte i kommunikasjon Det usagte i møte mellom pasient/bruker og helsearbeidere i psykisk helse- og rusarbeid

Vitenskapelig sammendrag

Prosjektet " Det usagte i kommunikasjon" inngår i Norgesuniversitet "Aktiv læring"

I prosjektet "Det usagte i kommunikasjon" er det utvikling av nye E- læringsressursen som er sentralt.

Hva: "Det usagte i kommunikasjon" vil tilføre interaktive e-læringsressurser i den eksisterende kommunikasjonsundervisningen i Mastergradsstudium i psykisk helse- og rusarbeid ved Høgskolen på Vestlandet.

Hvorfor: Interaktive e-læringsressurser skal hjelpe studentene til ny egenaktivitet og bevissthet omkring valg og refleksjoner og gi økt handlingskompetanse i møter med mennesker som sliter med krenkelses-erfaringer som virker inn i dagliglivets fungering.

Enkelte perspektiv, nyanser og erfaringer kan være vanskelig tilgjengelig gjennom tradisjonell undervisning innen tema kommunikasjon. «Det usagte» kan knyttes til tabubelagte emner (som seksuelle krenkelser, vold i nære relasjoner, mobbing, rus, selvmord, kriminell atferd, komplisert sorg, seksuell legning etc.) som kan være underliggende erfaringer i en aktuell situasjon/ tema i en samtale. "Det usagte" kan selvsagt også være andre faktorer i den aktuelle situasjon, som opplevelse av å ikke bli sett eller hørt, negative tanker, problem med konsentrasjon, angst etc. I tillegg til fokus på nonverbale og verbale aspekt i kommunikasjon, vil gi gjennom å rette fokus på "det usagte" tilføre en ny form for refleksjon. Dette mener vi vil bidra til ny og viktig læring.

Hvordan: Utgangspunkt er den eksisterende kommunikasjonsundervisningen. Praksisfeltet bidrar med prosjektmedarbeidere fra Krisesenteret i Bergen, Senter mot incest og seksuelle overgrep, Bergensklinikkene og Helse Vest/ Psykoseavdelingen og en pårørende representant, samt studenter og ansatte innenfor studiet har bidratt til utvikling av case, dialog og i undervisning
ved Master i psykisk helse og rusarbeid ved campus Bergen, Førde og Stord/ Haugesund, Senter for Nye medier har i produksjon av e-læringsressursene tatt i bruk aktuell ny teknologi i produksjon og sluttprodukt.

God utdanningskvalitet handler blant annet om handlingskompetanse. Rapporter og forskning viser til behov for økt handlingskompetanse i møte med mennesker med ulike krenkelseserfaringer. Ved å øke studentenes aktivitet i forkant av undervisning sammen med ny teknologi og brukererfaringer, vil vi utvikle en kursdesign i kombinasjon med rollespill og video. Slik vil vi utvikle framtidsrettet utdannings-, arbeids- og læringsfellesskap.

Fokus er på å utarbeide innovative e-læringsressurser som skal inngå i den eksisterende kommunikasjonsundervisningen i emne PHA 502 “Kommunikasjon, Konfliktforståelse og konfliktløsning og PHA 505 “Psykiske helseproblem, rusproblematikk og aktuelle intervensjoner i et relasjonelt, holistisk og bedringsperspektiv”. Enkelte perspektiv, nyanser og erfaringer kan være vanskelig tilgjengelig for studentene gjennom tradisjonell undervisning innen tema kommunikasjon. I tillegg til fokus på nonverbale og verbale aspekt i kommunikasjon, vil vi vende refleksjonen mot “det usagte” som er betydningsfullt, med utgangspunkt i møter mellom pasient/bruker og helsearbeider. Slik tilføres en ny form for refleksjon som vi mener vil bidra til ny og viktig læring.

Prosjektet har også som mål å løfte frem sentrale verdier og menneskesyn gjennom bruk av nye teknikker. Et overordnet mål er å visualisere gjennom bruk av animasjon og rollespill det kompliserte og unike i hvert møte mellom profesjonsutøver og den hjelpetrengende gjennom å illustrere det første møtet.

Metode

Utgangspunkt er den eksisterende kommunikasjonsundervisningen. Praksisfeltet bidrar med prosjektmedarbeidere fra Krisesenteret i Bergen, Senter mot incest og seksuelle overgrep, Bergensklinikkene og Helse Vest/ Psykoseavdelingen og en pårørende representant, samt studenter og ansatte innenfor studiet ved flere av HVL sine campus, blant annet med å produsere aktuelle case. Senter for Nye medier vil i produksjon av e-læringsressursene ta i bruk aktuell ny teknologi i produksjon og sluttprodukt.

•Vi vil  produsere digitale læringsressurser i form av en “case-pool” til bruk i undervisning og rollespill
•interaktive visualiseringer og animasjoner av møter mellom helsearbeid og pasient/bruker,
• korte videoforelesninger som setter i gang refleksjonsprosesser hos studentene

*Utvikle læringsmateriell som vil aktivere studentene i forkant av kommunikasjonsundervisningen på skolen i  form av interaktive e- lærings komponenter
• Instruksjonsvideo for opptak av video i forbindelse med rollespill

Utstyr

Senter for nye medier (http://www.hib.no/om-hogskolen/senter-for-nye-medier/) vil bidra i
utvikling av konsept, kursdesign, valg av form og teknologi, og produksjon av elæringsressursene,
publisering og tilrettelegging for brukervennlighet. Senter for nye
medier vil også bidra med kompetanseutvikling og være rådgivende instans innen digital
kompetanse og studentaktive undervisningsformer for den enkelte lærer.
Samarbeidspartnere vil bidra med kompetanse, erfaringer og tid i utvikling, gjennomføring
og evaluering av prosjektet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Kjersti Alsaker

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for velferd og deltaking ved Høgskulen på Vestlandet
  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Lillian Skevik

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Senter mot incest og seksuelle overgrep Hordaland

Vibeke- Iren Hellesund

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Helse Bergen HF - Haukeland universitetssykehus

Hilde-Margit Løseth

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet

Åse Renolen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 5 av 8 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

"Det usagte i kommunikasjon" Prosjekt Aktiv læring.

Alsaker, Kjersti. 2019, NORCE Helse, NUBU, NKVTS og NIOM. Samling på Solstrand 27. -28. august 2019. HVLFaglig foredrag
1 - 1 av 1