Cristin-prosjekt-ID: 586940
Sist endret: 5. april 2018, 11:06

Cristin-prosjekt-ID: 586940
Sist endret: 5. april 2018, 11:06
Prosjekt

Simulering som brobygger mellom utdanning og praksisfeltet» Et samarbeidsprosjekt mellom Bergen Kommune og Høgskulen på Vestlandet

prosjektleder

Roald Arvid Skår
ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskulen på Vestlandet

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag • Simulering, visualisering, signalbehandling, bildeanalyse • Fagdidaktikk • Sykepleievitenskap

Emneord

Læring og undervisning • Sykepleiekompetanse • Forskningsbasert praksis • Pedagogisk praksis • Simulering

HRCS-helsekategori

  • Generell helserelevans

HRCS-forskningsaktivitet

  • 8.4 Forskningsdesign og metodologi

Kategorier

Prosjektkategori

  • Faglig utviklingsarbeid
  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Kontaktinformasjon

Telefon
90607732
Sted
Roald Arvid Skår

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. januar 2018 Slutt: 31. desember 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Simulering som brobygger mellom utdanning og praksisfeltet» Et samarbeidsprosjekt mellom Bergen Kommune og Høgskulen på Vestlandet

Vitenskapelig sammendrag

Hensikt

Videreutvikle samarbeid og bidra til en systematisk kunnskapsutvikling mellom utdannings, -  og praksisinstitusjonen ved å se hvordan simulering på definerte case kan forberede studenter og praksisveiledere til felles oppgaver og øke pasientsikkerheten.

Mål

Utvikle en modell for simulering til bruk som praksisforberedelser for 1.års bachelorstudenter i sykepleie. Modellen kan videreutvikles og spres til andre profesjonsutdanninger, og gi mulighet for tverrprofesjonell «samtrening».

Problemstilling

Hvordan kan simulering fungere som brobygger mellom utdanning og praksisfeltet sykehjem

1.       Kartlegge felles fokustema på bakgrunn av læringsmål for praksis i 1. år og hvordan disse læringsmålene møtes i praksis.

2.       Kartlegge hvordan lærere, praksisveiledere og studenter kan samhandle og dele kunnskap og erfaring gjennom simulering.

3.       Bruke data som hentes inn til å utforme en modell for praksisforberedelser og praksisgjennomføring der samtrening gjennom simulering er fokus

Metode

Metode

Benytte følgeforskning i form av aksjonsforskning, der en følger aktører og deltagere i prosessen mot utvikling og på denne måten kartlegger behov, muligheter og handling fram til ønsket resultat (Hummelvoll, JK. 2010/ 2017)

Det vil benyttes møtenotat, refleksjonsnotat, observasjoner av samtrening, diskusjonsgrupper og fokusgruppeintervju underveis i arbeidet, for å kartlegge prosessen fram til en modell.

Utstyr

Prosjektet er finasiert med sammarbeidsmidler fra VID vitenskapelig høyskole, Bergen kommune og Høgskulen på Vestlandet med to 20-% stillingtar over ein periode på to år.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Inaktiv cristin-person

Roald Arvid Skår

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

Hege Christin Huseklepp

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Fakultet for helse- og sosialvitskap ved Høgskulen på Vestlandet

Wenche Mjanger Eide

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse- og omsorgsvitskap ved Høgskulen på Vestlandet
Aktiv cristin-person

Klas Karlgren

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse og funksjon ved Høgskulen på Vestlandet

Leslie Sofia Pareja Eide

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helse- og omsorgsvitskap ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 5 av 9 | Neste | Siste »