Innovative offentlige anskaffelser er et viktig bidrag og virkemiddel som øker innovasjonen i offentlig sektor. De viktigste grunnene til at innovasjon oppnås er aktiv brukerinvolvering, dialog med leverandørmarkedet og kontraktsvilkår som muliggjør innovasjon. For Trøndelag Fylkeskommune, Værnesregionen og Trondheim kommune er det kritisk å innovere innenfor viktige samfunnsområder som klima, helse og digitalisering.
Imidlertid er det utfordringer i å gjennomføre innovative anskaffelser med stor grad av markedsdialog, involvering av brukere, ledere og innbyggere, og krav til ny innovasjonskompetanse. Studier viser at bare 1.4 % av alle offentlige anskaffelser gjennomføres som innovative anskaffelser og at bare 10% av disse har høy innovasjonsgrad. Det er særlig tre barrierer som senker innovasjonsgraden: lite samskaping i nettverk mellom ulike aktører, manglende ledelsesforankring og manglende risikohåndtering. Dette prosjektet vil ta fram digitale metoder som gjør at flere innovative anskaffelser blir gjennomført med høyere innovasjonsgrad.