Cristin-prosjekt-ID: 658937
Sist endret: 19. august 2019, 18:23

Cristin-prosjekt-ID: 658937
Sist endret: 19. august 2019, 18:23
Prosjekt

Contrasts- children and the city

prosjektleder

Trond Heitmann
ved Høgskolen i Østfold

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Høgskolen i Østfold

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Sosialt arbeid

Emneord

Skole og demokrati • Deltagende demokrati • Sosial inkludering • Barnekonvensjonen • Barn og unge

Kategorier

Prosjektkategori

  • Anvendt forskning

Kontaktinformasjon

Telefon
69608889
Sted
Trond Heitmann

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. februar 2019 Slutt: 1. desember 2019

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Contrasts- children and the city

Tittel

Kontraster- å lytte til barn i beslutningsprosesser

Populærvitenskapelig sammendrag

Hovedmål for prosjektet er å prøve ut en metode i dialog med barn i alderen 6-11 år for å styrke barns deltakelse i beslutningsprosesser som skoler, myndigheter, frivillige organisasjoner og ulike beslutningstakere kan bruke i sitt arbeid og være med på å videreutvikle. Resultatene vil ligge til grunn for utvikling av et tre-årig prosjekt for hvordan skolene kan implementere den nye læreplanens tverrfaglige prioritering av demokrati og medborgerskap.

Delmålene består i å:

  • Utvikle en måte å implementere den nye læreplanens tverrfaglige prioritering av demokrati og medborgerskap
  • Utvikle kompetansen til lærere for å implementere demokrati og medborgerskap
  • Formidle barns erfaringer på en relevant måte til beslutningstakere.
  • Utvikle høy forskningskompetanse innen fagområder som berører inkludering av barn i beslutningsprosesser gjennom deltakelse og presentasjoner på konferanser og publisering av vitenskapelige artikler


Prosjektet «Kontraster- å lytte til barn i beslutningsprosesser» utforsker metoder for at barns rett til å uttale seg og mulighet til å ha innflytelse på beslutninger i samfunnet blir ivaretatt. Ved bruk av fotografier og tegning i kommunikasjon med barn i alderen 6-11 år, utforskes tolkningsprosesser fra dialog rundt barns erfaringer til hvordan disse inkluderes i reelle beslutningsprosesser. Barns deltakelse, mestring og innflytelse på sine omgivelser er grunnleggende for å skape et inkluderende demokratisk samfunn. En reell inkludering av borgere under 12 år og som ikke er sosialisert inn i ordinære beslutningsprosesser er derfor viktig, både for å utvikle et bærekraftig inkluderende samfunn, og for å kunne utforme et samfunn som er tilpasset innbyggerne.

Prosjektet tar utgangspunkt i implementering av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig prioritering i den nye læreplanen fra 2020. Den tar sikte på å utvikle metoder som kan anvendes av skoler og lærere for å lytte til og tolke barns erfaringer. Dialogen inkluderer ikke bare det som skjer i skolen og klasserommet, men tar sikte på å konkretisere opplevelsene i form av kortfattede skriftlige presentasjoner som kan benyttes i dialog med politikere og andre beslutningstakere. Det er med andre ord hele kjeden fra å lytte til barna, tolke erfaringene til å videreformidle disse på en relevant måte til beslutningstakere som er fokus i prosjektet. Ved at prosjektet gjennomføres både i Norge og Brasil tilføres en internasjonal dimensjon som synliggjør både de regionale sosiale, kulturelle og politiske særegenhetene og universelle generelle utfordringer.

Prosjektet vil vare over tre år og er todelt.
Den første delen er et pilotprosjekt slik at partene kan høste erfaringer og diskutere dette fra en mindre gruppe (20-30 barn og lærere). Pilotprosjektet vil vare i ett semester utføres i samarbeid med lærere i én klasse ved en konkret skole i Fredrikstad og én klasse ved skolen Luíz Delfino i Rio de Janeiro.
Avhengig av erfaringene fra pilotprosjektet og hvordan det vurderes som mest hensiktsmessig å disponere ressurser, vil prosjektet inkludere ytterligere 6-8 grupper med barn og lærere i Fredrikstad og tilsvarende antall barn i Rio de Janeiro. Det er i utgangspunktet tenkt å bruke skolen som en heterogen møteplass i nærmiljøet, men det er også ønskelig å inkludere frivillige organisasjoner som arbeider med særskilte grupper av barn, som f.eks. flyktninger i prosjektet.

prosjektdeltakere

prosjektleder

Trond Heitmann

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Høgskolen i Østfold

Helen Graarud

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Østfold

Lilliana Andrea Del Busso

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Østfold

Gudrun Brottveit

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Østfold

Espen Marius Foss

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Høgskolen i Østfold
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »