På få år har det skjedd store forandringer i hvordan vi kommuniserer. Smarttelefonen er blitt allemannseie og digitale medier presenterer oss for nye dilemmaer knyttet til hva som er god mediebruk. Mens mange studier fokuserer på de positive sidene ved digitaliseringen, studerer dette prosjektet ambivalens, motstand og forsøk på tilbaketrekning og frakobling. Spesielt interessant er fenomenet digital detox, som er blitt betegnelsen på mobilpauser eller andre tiltak for å begrense bruken av digitale og sosiale medier.
Prosjektet er internasjonalt orientert, men ser også på endringer i nordiske medieidealer og konflikter mellom høyt medietrykk og idealer om frakobling, for eksempel i forbindelse med hytte- eller friluftsliv.
Digitox trekker på tverrfaglige innsikter fra medievitenskap, spillstudier og psykologi, og er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo (Trine Syvertsen, Ole Jacob Madsen, Gunn Enli), Universitetet i Bergen (Brita Ytre-Arne, Hallvard Moe) og Høyskolen Kristiania (Faltin Karlsen).
Blant spørsmålene som undersøkes er:
* Hvordan kan man forstå problemer med overforbruk og informasjonsoverflod i et historisk og tverrfaglig perspektiv?
* Hvordan forholder myndigheter og industrien seg til overforbruk og tidskonflikter rundt digital mediebruk?
* Hva kjennetegner apper og andre teknologiske løsninger som begrenser bruken av digitale plattformer?
* Hvordan kommer konflikter rundt mediebruk til uttrykk på arenaer som krever tilstedeværelse, eksempelvis situasjoner som gjelder liv og død (fødeavdelinger, begravelser) og situasjoner som krever mentalt nærvær (naturopplevelser, friluftsliv, arbeidssituasjoner).
* Hvordan forsøker ulike typer brukere å regulere egen mediebruk? I hvilken grad lykkes de?
Prosjektet bygger på kvalitative intervjustudier, tekstanalyse, observasjon- og arenastudier, samt metoder som apptesting og detox-eksperimenter.
Digitox skal bidra med ny kunnskap som er relevant for forskningen, samfunnet og individuelle brukere.