Cristin-prosjekt-ID: 685349
Sist endret: 18. desember 2023, 08:46

Cristin-prosjekt-ID: 685349
Sist endret: 18. desember 2023, 08:46
Prosjekt

På tvers av fjord og fjell. Utvikling og utprøving av digitale læringsverktøy på tvers av campus.

prosjektleder

Randi Stokke
ved Senter for omsorgsforskning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

prosjekteier / koordinerende forskningsansvarlig enhet

  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Finansiering

  • TotalbudsjettNOK 6.827.654
  • Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høgare utdanning
    Prosjektkode: 10127
  • HK-dir - Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
    Prosjektkode: AKTIV-2018/10127

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Andre pedagogiske fag

Emneord

Alternative læringsarena • Intensiv sykepleie • Operasjonssykepleie • Tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) • Radiografi • Digitale læringsarenaer • Anestesisykepleie • Digitalisering og profesjonsutøvelser • Barnesykepleie • Simulering

HRCS-helsekategori

  • Nevrologisk
  • Skader og ulykker

Kategorier

Prosjektkategori

  • Pedagogisk utviklingsarbeid

Tidsramme

Avsluttet
Start: 1. august 2019 Slutt: 30. desember 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

På tvers av fjord og fjell. Utvikling og utprøving av digitale læringsverktøy på tvers av campus.

Populærvitenskapelig sammendrag

Prosjektet undersøker muligheter for å imøtegå flere utfordringer som er innenfor høyere utdanning. Utdanningsinstitusjoner, som NTNU, består av geografisk spredte campus som tilbyr samme studietilbud. Med mindre lærere og undervisningsopplegg er samstemt og studentene erfarer fellesskap og samstemthet på tvers av campus, kan utdanningstilbudet, det faglige fellesskapet og kvalitet i utdanning oppfattes å være campusavhengig.

I prosjektet inngår fagmiljøer fra fem profesjonsutdanninger ved tre campuser ved NTNU. Prosjektet tilrettelegger for felles «klasserom» basert på digitale løsninger slik at studenter og lærere kan møtes på tvers av geografi og profesjonsutdanninger. I prosjektet samarbeider fagmiljøene om utvikling av felles digitale læringsressurser som tilpasses og benyttes i alle studieretninger og campus. Læringsressursene er utformet slik at de kan benyttes både i mono- og tverrprofesjonell samarbeidslæring.

Tverrprofesjonell læring er vektlagt i høyere utdanning.  Prosjektet utvikler digitale studentaktive læringsressurser som tilrettelegger for at studenter i intensiv-, anestesi-, operasjons-, barn- og radiografutdanning lærer av og med hverandre på tvers av utdanning og campus.  Prosjektet vil hovedsakelig basere seg på tilgjengelige digitale løsninger som prøves ut som campus-overskridende. I tillegg utvikles læringsressurser for bruk i simulering.

Simulering er anbefalt som læringsform i profesjonsutdanninger, prioritert i NTNUs strategier og har sentral plass i læringsverktøyene. I prosjektet inngår videreutvikling av simulering som sentral læringsform. Læring som en prosess vektlegges ved å sette søkelys på for- og etterarbeid i tilknytning til simulering. Ulike former for simulering og bruk av digitale videoopptak prøves ut synkront/asynkront/mono- og tverrprofesjonelt på tvers av campus.  Studentene deltar i utvikling av simuleringen ut ifra sine læringsbehov. Slik trening og kompetanse er viktig i møte med pasienter og pasientsikkerhetsarbeid.

prosjektdeltakere

prosjektleder
Aktiv cristin-person

Randi Stokke

  • Tilknyttet:
    Prosjektleder
    ved Senter for omsorgsforskning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Katarina Aas

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bjarne Kjartan Thaule

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Tore Karlsen

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for helsevitenskap Gjøvik ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kathrin Ansok

  • Tilknyttet:
    Prosjektdeltaker
    ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 17 | Neste | Siste »

Resultater Resultater

360-video i VR: Traumemottak fra pasientens perspektiv.

Antonsen, Kjersti Natvig; Stuedahl, Marit; Svarthaug, Lars Aune. 2023, Nordic VR Forum 2023. NTNUFaglig foredrag

VR som studentaktiv tverrfaglig læringsarena."Virtuell Empati: Fremtidens helsearbeidere utforsker pasientperspektivet i VR".

Stuedahl, Marit; Antonsen, Kjersti Natvig. 2023, Læringsfestivalen Digital 2023. NTNUFaglig foredrag

Her lærer paramedisin-studentene samarbeid på tvers av studiene på NTNU.

Finsrud, Jørn; Stokke, Randi. 2023, NTNUIntervju

Universitetsmiljø ved NTNU fokuserer på traumepasienten gjennom gøye og lærerike læringsformer.

Eriksson, Inger Ulrika; Stuedahl, Marit; Antonsen, Kjersti Natvig; Ansok, Kathrin. 2023, NTNUIntervju

Slik trener de på å redde liv.

Watz, Mina Therese; Stokke, Randi. 2023, NTNUIntervju
1 - 5 av 12 | Neste | Siste »