Prosjektet omfatter utvikling av, gjennomføring og analyse av den norske delen av den International Civic and Citizenship Education Study 2022. ICCS måler elevers (14-åringer) kunnskap om, interesse og holdninger til demokrati og medborgerskap. Undersøkelsen gjennomføres i en rekke land og er en av flere studier som International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) gjennomfører. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver og prosjektet vil pågå ut 2024.
Ett av hovedformålene med studien er å analysere faktorer som forklarer forskjeller mellom ulike grupper av elever. Det er elever på 9. trinn som deltar i undersøkelsen og totalt vil den omfatte drøyt 6000 elever fra 150 tilfeldig trukket skoler i hele landet. Datamaterialet vil i tillegg inneholde data fra lærere og skoleledere.
I tillegg til de kvantitative undersølkelsene blant et representativt utvalg elever, lærere og skoleledere omfatter prosjektet en kvalitativ studie av studie av demokrati- og medborgerskapsopplæringen. Denne baserer seg på analyser av kvalitative data fra et utvalg lærere, samt elevgrupper for analyse av endringer etter fagfornyelsen.
Prosjektet har fem hovedmål:
1. Måle kvantitativt norske elevers kunnskap om demokrati og medborgerskap. Herunder få kunnskap om endringer over tid og hvordan norske skoleelever plasserer seg
i forhold til andre sammenlignbare land.
2. Måle og avdekke faktorer som forklarer forskjeller mellom ulike grupper av elever, og avdekke grupper som har spesielle utfordringer.
3. Få større kunnskap om kvalitative sammenhenger mellom utdanning, demokrati og medborgerskap, samt analysere erfaringer med medborgerskap- og demokratiopplæringen etter Fagfornyelsen.
4. Bidra til styrket kompetanse i samfunnsfaglig forskningsmetode innen norsk lærerutdanning.
5. Styrke norsk utdanningsforskning innen samfunnsfagene og synliggjøre denne internasjonalt.