Sammendrag
Hensikten med det foreliggende studiet var å se på om det finnes en relativ alderseffekt ved vurdering i kroppsøving, matematikk og norsk skriftlig hovedmål. Utvalget bestod av tolv 10. klasser (n=1154), og tjue klasser studiespesialiserende fag fra VG2 (n=760) og VG3 (n=1010) på videregående skole. Studien finner signifikant relativ alderseffekt på alle undersøkte klassetrinn i kroppsøving. Mest tydelig er dette når det gjelder antallet av toppkarakterer med høyere antall toppkarakter på de som er født første halvår (jan.-jun.). I tillegg finner studiet at det er en forskjell i karakterene i norsk skriftlig hovedmål, der de som er født første halvår har bedre karakterer enn de som er født siste halvår. Studiet finner ingen signifikante forskjeller i matematikk. Dagens aldersgrupperingssystem og vurderingsordninger fører til at det er store individuelle forskjeller innenfor en aldersgruppe og at disse forskjellene er større desto yngre elevene er. Ved vurdering og karaktersetting i skole vil det derfor være viktig med bevissthet i forhold til den relative alderseffekten.
Vis fullstendig beskrivelse