Cristin-resultat-ID: 1037947
Sist endret: 21. januar 2015, 15:07
NVI-rapporteringsår: 2013
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013

Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi i skolen?

Bidragsytere:
  • Dag Atle Lysne

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2013
Sider: 155 - 162
ISBN:
  • 978-82-321-0086-6

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig humanistisk forskning
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvordan bidrar elevenes erfaringer til arbeidet med teknologi i skolen?

Sammendrag

I dette studiet undersøkes hvordan elevenes tidligere erfaringer bidrar til progresjon i elevenes arbeid med teknologiske problemstillinger. Og det vurderes hvilke erfaringer som blir brukt, om de er hentet fra elevenes arbeid med tradisjonelle skolefag, eller om de kommer fra elevenes liv utenfor skolen. Studiet baseres på data fra fire elevprosjekter fra 3. til 10. klasse innenfor teknologi og design der elevenes arbeid i all hovedsak var av praktisk karakter. Resultatene tyder på at elevene stoppet opp i utviklingen av de teknologiske modellene når de manglet erfaringer fra tilsvarende konstruksjoner og løsninger. Erfaringene som elevene brukte, var ervervet fra praktisk orienterte situasjoner utenfor skolen. Vi observerte ingen klare spor i elevenes arbeid med å utvikle de teknologiske modellene fra erfaringer knyttet til arbeid med tradisjonelle emner i naturfag.

Bidragsytere

Dag Atle Lysne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.

Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond. 2013, Akademika forlag. DMMH, NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1