Cristin-resultat-ID: 1037953
Sist endret: 21. januar 2015, 15:07
NVI-rapporteringsår: 2013
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2013

Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design

Bidragsytere:
  • Saeed Manshadi og
  • Dag Atle Lysne

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2013
Sider: 163 - 171
ISBN:
  • 978-82-321-0086-6

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Matematikk
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Meningsdanning i matematikk basert på arbeid i teknologi og design

Sammendrag

Studien analyserer kommunikasjonen mellom elever i en 10. klasse som arbeider med et teknologiprosjekt, og handler om betydningen av samtalen i læringssituasjoner hvor elevene bruker matematikk for å løse praktiske utfordringer. Elevene ble gitt designmessige og funksjonsmessige utfordringer med tanke på å skape behov for bruk av matematisk kunnskap som redskap for å skape teknologiske konstruksjoner som møtte disse utfordringene. Spesielt var begrepet målestokk tiltenkt en sentral rolle som verktøy. Analysen viser at elevene i hovedsak har en instrumentell tilnærming til de matematiske begrepene. Det er derfor lite sannsynlig at aktiviteten bidrar til begrepsdanning hos elevene på tross av en meningsfull kontekst.

Bidragsytere

Saeed Dehghan Manshadi

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Saeed Manshadi
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Idrettshøgskolen ved UiT Norges arktiske universitet

Dag Atle Lysne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.

Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond. 2013, Akademika forlag. DMMH, NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1