Cristin-resultat-ID: 1045676
Sist endret: 5. juni 2014, 06:07
NVI-rapporteringsår: 2013
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2013

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Bidragsytere:
  • Kristinn Hegna

Tidsskrift

Tidsskrift for ungdomsforskning
ISSN 1502-7759
e-ISSN 1894-1036
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2013
Publisert online: 2013
Volum: 13
Hefte: 1
Sider: 49 - 79
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring. Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Sammendrag

Studien analyserer endringer i skoleengasjement, trivsel på skolen, faglig selvforståelse og sosiale relasjoner til venner, familie og lærer i forbindelse med overgangen til videregående skole, og undersøker om det er forskjell mellom ungdom med og uten innvandringsbakgrunn. Analysene er basert på en longitudinell surveyundersøkelse av 1660 Oslo-ungdommer født 1992, som ble intervjuet ved avslutningen av 10. trinn og midt i 2.trinn på vgs. Sammenlignet med unge med norskfødte foreldre opplever ungdom med innvandringsbakgrunn en sterkere nedgang i konsentrasjon og skoleengasjement, akademisk selvbilde, skoletrivsel, antall nære venner og faglig-sosial støtte fra en lærer i overgangen til videregående, særlig i studiespesialiserende studieretning. Nedgangen i skoletrivsel og akademisk selvbilde skyldes at enkelte påbegynner utdanningen med noe svakere resultater fra grunnskolen, men vel så mye at de opplever en nedgang i vennenettverk og faglig-sosial støtte fra læreren på sin nye videregående skole.

Bidragsytere

Kristinn Hegna

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 1 av 1