Sammendrag
Bakgrunn:
Helsedirektoratet har dokumentert at mange barn og unge ikke oppfyller Helsedirektoratets målsetting om en time fysisk aktivitet om dagen. Utdanningsdirektoratet vedtok i 2009 en forskrift om rett til jevnlig fysisk aktivitet utover kroppsøvingsfaget hvor 75 timer timeplanfestes. Ved Charlottenlund skole i Trondheim var skoleledelsen interessert i hvordan de kunne tilrettelegge og organisere for fysisk aktivitet hver dag. Kroppsøvingsseksjonen ved HIST ALT ble bedt om å bistå dette arbeidet og måle effekten av tiltakene som ble iverksatt.
Metode
Det ble gjennomført en prosjektperiode over 6 uker. Etter endt periode skulle elevene ved 5., 6. og 7. trinn svare på et spørreskjema for måling av fysisk aktivitet. I tillegg skrev aktivitetslederne logg etter gjennomføringene. Resultatene ble plottet i SPSS og data ble sammenlignet ved hjelp av t-test.
Resultater
Resultatene viser at elevene trives bedre med FYSAK inne enn ute, og at gutter trives bedre enn jentene. Gutter liker FYSAK bedre enn jentene, og de er mer aktive enn jentene. Gutter og jenter rapporterer interessant nok å være like aktive i kroppsøvingstimene. Resultatene viser at elever på 5.trinn er mer aktive enn 7.trinn, både i friminutt og i FYSAK.
Konklusjon
Det er viktig at fysisk aktivitet tilpasses både alder og kjønn.
Vis fullstendig beskrivelse