Sammendrag
Likestillingsarbeidet starter i hjemmet. Da tenker vi ikke først og fremst på den tradisjonelle diskusjonen om hvem som skal ta oppvasken, men på oppdragelsen av nye egder. Spørsmålet vi stiller, er hvordan forskjeller og likheter i jenters og gutters fremtidsorientering står i forhold til foreldrenes holdninger og handlin- ger. Analysene viser at 10-årige egder setter både utdannelse og familieliv høyt når de tenker på fremtiden, men at de orienterer seg mot ulike roller i familie- livet. Til tross for at foreldrene ikke gir uttrykk for ulike sosialiseringsmål om de har døtre eller sønner, så ser vi at det er reelle kjønnsforskjeller både i hva barna gjør av husarbeid hjemme, og hvordan de oppfatter forventningene til å bidra med arbeid i hjemmet. Noen av forskjellene tror vi kan forklares ved modellæring i hjemmet, altså at barna speiler mer av foreldrenes handlinger enn holdninger, og innflytelse fra kjønnsstereotype holdninger og praksiser i samfunn og offentlighet. Den kjønnsmessige variasjonen i barnas fremtidsdrømmer kan tolkes som et positivt tegn på at vi også på Agder kommer nærmere målset- tingen om kjønnsuavhengig frihet til å velge utdannelse, yrke og fremtid hos den oppvoksende slekt.
Vis fullstendig beskrivelse