Cristin-resultat-ID: 1103724
Sist endret: 31. januar 2014, 12:42
Resultat
Faglig foredrag
2013

FoU i yrkesfaglærerutdanningen for teknologiske fag – Studentenes røst og aktiviteter som grunnlag for FoU- arbeid i yrkesfaglærerutdanningen innen teknologiske fag

Bidragsytere:
  • John Holt og
  • Kurt Einar Stokke

Presentasjon

Navn på arrangementet: FoU konferanse for yrkesfaglærerutdanningen 14. oktober 2013
Sted: Olavsgaard hotel - Skedsmo
Dato fra: 14. oktober 2013
Dato til: 14. oktober 2013

Arrangør:

Arrangørnavn: Høgskolen i Oslo og Akershus

Om resultatet

Faglig foredrag
Publiseringsår: 2013

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

FoU i yrkesfaglærerutdanningen for teknologiske fag – Studentenes røst og aktiviteter som grunnlag for FoU- arbeid i yrkesfaglærerutdanningen innen teknologiske fag

Sammendrag

Sammendraget beskriver et FoU prosjekt som er under planlegging ved yrkesfaglærerutdanningen for teknologiske fag ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). I denne sammenhengen er teknologiske fag: yrkesfaglærerutdanningen innen bygg- og anleggsteknikk (BA), teknikk og industriell produksjon (TIP), elektrofag (EL) og service- og samferdsel (SS). Vi som jobber sammen om FoU arbeidet er Kurt Stokke og John David Holt. Ny rammeplan for yrkesfaglærerutdanningen legger opp til at studiet skal være profesjonsrettet og forsknings- og erfaringsbasert. I tillegg skal det legges vekt på helhet og sammenheng mellom profesjonsfag, yrkesfag og praksis (Kunnskapsdepartementet, 2013). Vi ønsker å integrere aktiviteter der studentene samler/skaffer rådata til vårt arbeid med kvalitetsutvikling av studiet, samtidig kan vi få dypere innsikt i utfordringer skolene og lærerne har når felles programfag skal favne om flere yrker. Læringsutbyttebeskrivelser i Rammeplanen for yrkesfaglærerutdanningen legger opp til utviklings- og endringskompetanse hos studentene, noe vi også vil vektlegge i flere av arbeidskravene i nye emneplaner fra høsten 2014. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring legger føringer for hva som forventes av generell kompetanse hos våre studenter, og kvalitet i utdanningen skal i følge HIOAs nye kvalitetssystem måles ut fra ulike indikatorer, ett av områdene er «…for eksempel om studentene mener at de får det utbyttet av studiet som de blir lovet i programplanene…». Vi tror at den enkelte skole/skoleeier har forventninger om at en yrkesfaglærer har en annen kompetanse enn en mer tradisjonell faglærer. Yrkesfaglærerens læringsutbytte er beskrevet i nye læringsutbyttebeskrivelser for studiet. Formålet med FoU prosjektet er å finne ut mer om studentene ved/etter innføringen av ny rammeplan med tilhørende programplaner 1)har opparbeidet tilstrekkelige kunnskaper og ferdigheter som lærere når de har gjennomført YFL-utdanningen? 2)har tilfredsstillende kompetanse innen programområde for å legge til rette for læringsoppgaver for alle elevene på VG1 og VG2? I tillegg skal vi Følge opp nasjonale føringer om en mer forskningsbasertbasert lærerutdanning, og styrke FoU kompetansen blant oss lærere gjennom at vi blir mer lærende som individer og gruppe

Bidragsytere

John David Holt

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som John Holt
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Kurt Einar Stokke

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2