Cristin-resultat-ID: 1123774
Sist endret: 21. mars 2014, 10:34
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2011

Utenrikspolitisk entreprenørskap. EU og utviklingen av en Arktis-politikk

Bidragsytere:
  • Andreas Østhagen

Tidsskrift

Internasjonal Politikk
ISSN 0020-577X
e-ISSN 1891-1757
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2011
Publisert online: 2011
Trykket: 2011
Volum: 69
Hefte: 1
Sider: 7 - 30
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utenrikspolitisk entreprenørskap. EU og utviklingen av en Arktis-politikk

Sammendrag

Ved smeltingen av havisen i Arktis blir olje- og gassressurser tilgjengelige, og nye shippingruter blir vurdert. Dette har ført til at flere stater har utviklet en regional interesse og fremsatt territorielle krav. På samme tid har Den europeiske union startet utviklingen av en selvstendig overnasjonal politikk for den arktiske regionen. Arktiske nasjoner, som Russland og Canada, og EU-medlem Danmark, gjennom Grønland, har vært kritiske til EUs innblanding i en region hvor EU kun har territoriell tilknytning gjennom de nordlige delene av Finland og Sverige. Hvorfor har da EU startet utviklingen av en Arktis-politikk? Denne artikkelen argumenterer at politikkutviklingen ikke er grunnet medlemsstatenes interesser, som tradisjonelt teoretisert i EUs utenrikspolitikkutforming. I stedet er den et resultat av at Den europeiske Kommisjonen opptrer som en politikkentreprenør for å sikre sin egen utenrikspolitiske kompetanse og relevans. Ved å vektlegge omstridte temaer som miljøproblemer og svake styringsformer maler Kommisjonen et bilde hvor EUs kompetanser er nødvendige, og sikrer dermed sin egen rolle i en region hvor flere og flere aktører har begynt å definere sine interesser.

Tittel

Foreign Policy Entrepreneurship – the EU and the development of an Arctic Policy

Sammendrag

With the melting of sea ice in the Arctic region, oil- and gas resources are becoming more accessible and new shipping routes are being considered, leading to several states developing their regional interests and stating territorial claims. At the same time, the European Union has embarked on the development of an independent supranational policy for the Arctic region. Arctic nations such as Russia and Canada, and the EU member state Denmark, through Greenland, have all been critical of the EU’s interference in a region where its territorial bonds are only through the northern parts of Finland and Sweden. Why then has the EU begun to develop an Arctic Policy? It is argued here that policy development is not due to member-state interests, as traditionally theorized in EU foreign policy-making, but rather a result of the European Commission acting as a policy entrepreneur to secure its own competence and relevance in the domains of foreign policy. By emphasising volatile issues such as environmental problems and weak frameworks for governance, the Commission paints a picture where the EU’s competences are needed, thereby securing itself a role in a region that is rapidly becoming significant in world politics.

Bidragsytere

Andreas Østhagen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for forsvarsstudier ved Forsvarets høgskole
1 - 1 av 1