Cristin-resultat-ID: 1127901
Sist endret: 20. januar 2015, 14:04
Resultat
Rapport
2014

Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene 2013

Bidragsytere:
  • Håkon Finne
  • Siri Mordal og
  • Trine Marie Stene

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF Teknologiledelse

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2014
Hefte: Rapportnr SINTEF A26113
Antall sider: 162
ISBN: 978-82-14-05679-2
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Oppfatninger av studiekvalitet i lærerutdanningene 2013

Sammendrag

Fire målgruppers oppfatning av studiekvalitet i lærerutdanningene er kartlagt gjennom en stor survey våren 2013, og resultatene er sammenliknet med en tilsvbarende undersøkelse våren 2010. For målgruppene rektorer, praksislærere og lærerutdannere er det bare små utslag i oppfatningene i begge retninger. For studenter er det en tydelig tilbakegang i vurderingen av selve undervisningen, mens det er få endringer når det gjelder vurderingen av praksisopplæringen og av sammenhengene mellom teori oig praksis. Når det gjelder læringsutbytte, skårer imidlertid studenter og lærerutdannere ved de nye grunnskolelærerutdanningene kvaliteten høyere enn de samme gruppene gjorde med den gamle allmennlærerutdanningen tre år tidligere. Lærerutdanningene for barnehagene deltok for første gang i undersøkelsen i år. Førskolelærerstudentene vurderer sin utdanning mye høyere enn studenter ved de øvrige lærerutdanningene på svært mange punkter. Teoriundervisningen og praksisopplæringen går fortsatt i to kretsløp; det er store kontraster mellom de to sektorenes vurdering av seg selv og hverandre, og integrasjonen kan bli bedre. Det er et godt tegn at bedre kontakt mellom skoler/barnehager og læresteder rangeres høyt som forbedringstiltak av alle grupper, men slik var det for tre år siden også, og verken grunnskolelærerreformen eller andre tiltak i sektoren har grepet tilstrekkelig godt tak i dette.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Håkon Finne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Teknologiledelse ved SINTEF AS

Siri Mordal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS
Aktiv cristin-person

Trine Marie Stene

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Teknologiledelse ved SINTEF AS
1 - 3 av 3