Cristin-resultat-ID: 1141377
Sist endret: 9. februar 2018, 16:21
NVI-rapporteringsår: 2014
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2014

Catechol-O-methyltransferase Val158Met genotype moderates the effect of disorganized attachment on social development in young children

Bidragsytere:
  • Beate Wold Hygen
  • Ismail Cuneyt Guzey
  • Jay Belsky
  • Turid Suzanne Berg-Nielsen og
  • Lars Wichstrøm

Tidsskrift

Development and Psychopathology
ISSN 0954-5794
e-ISSN 1469-2198
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2014
Publisert online: 2014
Volum: 26
Hefte: 4pt1
Sider: 947 - 961
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-84901885930

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Catechol-O-methyltransferase Val158Met genotype moderates the effect of disorganized attachment on social development in young children

Sammendrag

Children with histories of disorganized attachment exhibit diverse problems, possibly because disorganization takes at least two distinctive forms as children age: controlling–punitive and controlling–caregiving. This variation in the developmental legacy of disorganization has been attributed primarily to variations in children's rearing experiences. Here an alternative explanation of these divergent sequelae of disorganization is evaluated: one focused on genotype. Structural equation modeling was applied to data on 704 Norwegian children to test whether the catechol-O-methyltransferase Val158Met genotype moderates the effect of disorganized attachment, which was measured dimensionally at 4 years of age using the Manchester Child Attachment Story Task, on changes in aggressive behavior and social competence from ages 4 to 6. Children who scored high on disorganization and were homozygous for the valine allele displayed significantly greater increases in aggression and decreases in self-oriented social skills (e.g., self-regulation and assertiveness) over time than did their disorganized counterparts carrying the methionine allele, whereas disorganized children carrying the methionine allele increased their other-oriented social skill (e.g., cooperation and responsibility) scores more than did valine-homozygous children. These results are consistent with the controlling–punitive and controlling–caregiving behaviors observed in disorganized children, suggesting that the children's genotype contributed to variations in the social development of disorganized children.

Bidragsytere

Beate Wold Hygen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Beate Wold Hygen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NTNU Samfunnsforskning AS

Ismail Cüneyt Güzey

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ismail Cuneyt Guzey
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved PH - Sentral enhet for forskning, innovasjon og undervisning i psykisk helsevern (FIUPH) ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for psykisk helse ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Jay Belsky

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved University of California, Davis
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved King Abdul Aziz University

Turid Suzanne Berg-Nielsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved RKBU Midt-Norge - Regionalt kunnskapssenter for barn og unge - psykisk helse og barnevern ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Lars Wichstrøm

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for psykologi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved PH - Avd. for barne- og ungdomspsykiatri ved St. Olavs Hospital HF
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NTNU Samfunnsforskning AS
1 - 5 av 5