Cristin-resultat-ID: 1141513
Sist endret: 30. juni 2014, 12:06
Resultat
Rapport
2001

Aksjonslæring. Constructive Evaluation of Processes, Program for Formative Evaluation of the Learning Process by ICT assistence (9 reports 2001-2004)

Bidragsytere:
  • Rolf Lenschow
  • Harald Lenschow og
  • Asle Skauge

Utgiver/serie

Utgiver

Network Learning Lab AS

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2001

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Aksjonslæring. Constructive Evaluation of Processes, Program for Formative Evaluation of the Learning Process by ICT assistence (9 reports 2001-2004)

Sammendrag

Formative evaluation is a way for observing the process of learning with emphasis on the students (the learners). The full report is presented in eight parts. First part gives a brief understanding of the concept of formative evaluation. Part two takes on Internet tool developed for gathering data from the students as easy and little time consuming as possible. Part three and four presents the development and results of the pilot project conducted with students in their first and second semester (2000-2001) at IVT, NTNU. Part five through part eight presents the results of the evaluations conducted in all semesters from 1st semester in 2001 to 4th semester in 2003 at IVT, NTNU. - “Introducing Formative”, Rolf Lenschow (2001); - “eFormative Tool”, Asle Skauge, Harald Lenschow and Rolf Lenschow (2001); - “eFormative - Development and Results”, Rolf Lenschow (2001); - “Formative Evaluation IVT spring 2001”, Asle Skauge and Rolf Lenschow (2001); - “Formative Evaluation IVT fall 2001”, Harald Lenschow (2002); - “Formative Evaluation IVT spring 2002”, Harald Lenschow (2002); - “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IME fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IVT spring 2003”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IME spring 2003”, Harald Lenschow (2003). - Formativ evaluering (eFormative) ved linjen for Produktuvkling og Produksjon, 1. semester 2003, IVT, NTNU (2004)

Tittel

Aksjonslæring - formativ evaluering

Sammendrag

Formativ evaluering – eFormative - er blitt gjennomført ved flere fakultet ved NTNU i de senere år. Den formative evaluering er gjennomført ved å benytte seg av et webbasert rapporteringssystem kalt eFormativeTool. Målsetningen er å vurdere, og forbedre studieopplegget ved å få studenter og lærere aktivt med i forbedringer og forandringer. Gjennom den formative evalueringen skal studiene og læreprosessen følges opp basert på daglige meldinger fra studenter om studietid og deres evaluering av den, og ukentlige intervjuer av de samme studentene. I denne oppfølging av studiene inngår regelmessige møter og tilbakemeldinger med de aktuelle lærere. Målsetningen er at en del av forbedringer og forandringer, skal iverksettes straks og en del av forslagene lagres for å iverksettes senere. De forandringer som gjøres, skal umiddelbart bli vurdert av studentgruppen gjennom meldingene og intervjuene, av lærergruppen og evalueringsgruppen. Evalueringsgruppen skal legge frem sitt syn på studieopplegget, læringsprosessen og eventuelle behov for forandringer overfor de aktuelle instituttene og fakultetet. Dette prosjektet er et delprogrammet av “Aksjonslæring” med støtte fra Statoil – NTNU Partnerskapet. Rapporter i programmet for ”Aksjonslæring”: - “Introducing Formative”, Rolf Lenschow (2001); - “eFormative Tool”, Asle Skauge, Harald Lenschow and Rolf Lenschow (2001); - “eFormative - Development and Results”, Rolf Lenschow (2001); - “Formative Evaluation IVT spring 2001”, Asle Skauge and Rolf Lenschow (2001); - “Formative Evaluation IVT fall 2001”, Harald Lenschow (2002); - “Formative Evaluation IVT spring 2002”, Harald Lenschow (2002); - “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IME fall 2002”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IVT spring 2003”, Harald Lenschow (2003). - “Formative Evaluation IME spring 2003”, Harald Lenschow (2003). - Formativ evaluering (eFormative) ved linjen for Produktuvkling og Produksjon, 1. semester 2003, IVT, NTNU (2004)

Bidragsytere

Rolf Lenschow

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Diverse norske bedrifter og organisasjoner

Harald Lenschow

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Diverse norske bedrifter og organisasjoner

Asle Skauge

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Diverse norske bedrifter og organisasjoner
1 - 3 av 3