Sammendrag
Formativ evaluering – eFormative - er blitt gjennomført ved flere fakultet ved NTNU i de senere år. Den formative evaluering er gjennomført ved å benytte seg av et webbasert rapporteringssystem kalt eFormativeTool.
Målsetningen er å vurdere, og forbedre studieopplegget ved å få studenter og lærere aktivt med i forbedringer og forandringer. Gjennom den formative evalueringen skal studiene og læreprosessen følges opp basert på daglige meldinger fra studenter om studietid og deres evaluering av den, og ukentlige intervjuer av de samme studentene. I denne oppfølging av studiene inngår regelmessige møter og tilbakemeldinger med de aktuelle lærere.
Målsetningen er at en del av forbedringer og forandringer, skal iverksettes straks og en del av forslagene lagres for å iverksettes senere. De forandringer som gjøres, skal umiddelbart bli vurdert av studentgruppen gjennom meldingene og intervjuene, av lærergruppen og evalueringsgruppen.
Evalueringsgruppen skal legge frem sitt syn på studieopplegget, læringsprosessen og eventuelle behov for forandringer overfor de aktuelle instituttene og fakultetet.
Dette prosjektet er et delprogrammet av “Aksjonslæring” med støtte fra Statoil – NTNU Partnerskapet.
Rapporter i programmet for ”Aksjonslæring”:
- “Introducing Formative”, Rolf Lenschow (2001);
- “eFormative Tool”, Asle Skauge, Harald Lenschow and Rolf Lenschow (2001);
- “eFormative - Development and Results”, Rolf Lenschow (2001);
- “Formative Evaluation IVT spring 2001”, Asle Skauge and Rolf Lenschow (2001);
- “Formative Evaluation IVT fall 2001”, Harald Lenschow (2002);
- “Formative Evaluation IVT spring 2002”, Harald Lenschow (2002);
- “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003).
- “Formative Evaluation IVT fall 2002”, Harald Lenschow (2003).
- “Formative Evaluation IME fall 2002”, Harald Lenschow (2003).
- “Formative Evaluation IVT spring 2003”, Harald Lenschow (2003).
- “Formative Evaluation IME spring 2003”, Harald Lenschow (2003).
- Formativ evaluering (eFormative) ved linjen for Produktuvkling og Produksjon, 1. semester 2003, IVT, NTNU (2004)
Vis fullstendig beskrivelse