Cristin-resultat-ID: 1157989
Sist endret: 9. oktober 2014, 14:39
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2014

Hellige fjell, hemmelighetsfulle hieroglyfer og himmelske hester: Naturlover og landskap tolket som uttrykk for albanernes utenomjordiske opphav og sivilisatoriske overlegenhet i myter om ‘pelasgerne’

Bidragsytere:
  • Cecilie Endresen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Religion og natur
Sted: København
Dato fra: 25. april 2014
Dato til: 25. april 2014

Arrangør:

Arrangørnavn: CHAOS - skandinavisk tidsskrift for religionshistoriske stud

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2014

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Religionsvitenskap, religionshistorie

Emneord

Nasjonalisme • Nyreligiøsitet • Balkan • Islam og kristendom

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hellige fjell, hemmelighetsfulle hieroglyfer og himmelske hester: Naturlover og landskap tolket som uttrykk for albanernes utenomjordiske opphav og sivilisatoriske overlegenhet i myter om ‘pelasgerne’

Sammendrag

Dette innlegget tar for seg synet på naturen i det som kan kalles «pelasgisk» religion, en religion som er konstruert av albanske nasjonalister i nyere tid. Pelasgologi kan defineres som en kvasivitenskapelig lære om pelasgerne, et ikke-gresktalende mytisk folk på Balkan nevnt i Homer som antas å være albanernes forfedre. Iht. denne tesen var pelasgisk kultur siviliasjonens vugge, og det som senere urettmessig ble definert som «gresk» mytologi og kultur, er egentlig pelasgisk. Den moderne pelasgismen er en nytolkning av nasjonalistiske opphavsmyter fra slutten av 1800-tallet som blant annet søkte å definere albanerne med sin muslimske majoritet som en sivilisatorisk kraft i Europa og et innfødt folk med legitime politiske og territorielle krav. Her fikk spesielt sufitradisjonen Bektashiyya en viktig rolle og ble designet som en slags panteistisk, pagan-kristen, tolerant, ufarlig form for islamsk naturmystikk. Dagens pelasgologer påviser «autentiske» pelasgiske overlevninger i ren albansk kultur og språk, men også lengst øst i Aleksander stores pelasgiske rike. Også mykensk, gammelegyptisk og indisk kultur er avarter av den pelasgiske. I noen varianter av pelasgiske teorier hadde pelasgerne guddommelig eller utenomjordisk opphav. En grunntanke er at pelasgernes kunnskap om naturen og kosmos var overlegen vår egen. Denne esoteriske kunnskapen, som i dag forvaltes av pelasgologene og deres tilhørere, gir håp for fremtiden, men er truet fra alle kanter. Albanernes forfedre levde i fullstendig harmoni med naturen, og deres religion kjennetegnes av at den var 100 % fornuftsbasert. Dette var før overtro, maktmisbruk og primitivismer gjorde sitt inntog med aggressive folk som grekerne som trengte inn fra Øst trengte og alt ble degenerert. Resultatene ser vi i dag: Politisk uro, religionskonflikter og miljøødeleggelser. Det albanske språket, som er det nærmeste vi i dag kommer ren pelasgisk, er imidlertid nøkkelen. Ved hjelp av kreativ albansk etymologi kan man rekonstruere det autentiske pelasgisk verdensbildet og kosmologi, blant annet via navn på guder, naturfenomener, årstider og jordbruk. Andre ledetråder er albansk topografi, der spesielt hellige fjell og førislamske, førkristne hellige steder ses som pelasgiske tilknytningspunkter. Pelasgiske teorier sirkulerer i hovedsak blant etniske albanere, på nettet, i albanske kiosker og bokhandler, og i deler av albansk akademia. I dag får pelasgiske teorier ny mening for albanske immigranter i Hellas i møte med rasisme og fordommer, ved at den symbolske grensen mellom albanere og grekere både bekrefter kulturelle likheter mellom naboland, og migranter-storsamfunn, men gjør albanerne til den overlegne part i forholdet. Teoriene er også relatert til ideologiske komplekset «islam i Europa». Pelasgologien inngår også i dialog med andre former for «forkastede kunnskapsregimer» og bærer vitnesbyrd om at tankegods fra New Age og nypaganisme for fullt har gjort sitt inntog på Balkan og påvirker både nasjonalistisk og religiøs tenkning. Samtidig setter miljødiskursen sitt preg, og forestillingen om en spesiell økologisk bevissthet brukes som et ytterligere bevis på det pelasgisk-albanske folkets fortreffeligheter.

Bidragsytere

Cecilie Endresen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for litteratur, områdestudier og europeiske språk ved Universitetet i Oslo
1 - 1 av 1