Sammendrag
I kvalitetsarbeidet ved norske universiteter har man bare i liten grad sett muliheten i å etablere en pedagogisk karrierevei for lærerne. Slike systemer kan være et bidrag til å stimulere lærernes engasjement i undervisningen. Foredraget, som bygger på et tidligere notat til det utdanningsstrategiske utvalget, tar opp både målsettinger og organisering. Det fremmes også forslag om en pedagogisk karrierevei i tre trinn. Det første trinnet, godkjent lærer, tilsvarer dagens ordning med pedagogisk basiskompetanse. De to neste trinnene, etablert lærer og merittert lærer søker å bygge opp en kompetanse som i omfang og kvalitet tilsvarer førstekompetanse. Kompetanse som merittert lærer kan for eksempel være målsettinga i et førstelektorprogram. Den pedagogiske karriereveien foreslås knyttet til et pedagogisk utviklingsprogram og ordningen må gjøres nasjonal slik at den vekker interesse også hos den delen av lærerne som ønsker å flytte på seg i løpet av sin karriere.
Vis fullstendig beskrivelse