Cristin-resultat-ID: 1221285
Sist endret: 31. mai 2017, 08:49
NVI-rapporteringsår: 2014
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2014

Why Write an Opera?– om kreative læreprosesser med særlig fokus på komponering

Bidragsytere:
  • Solveig Fretheim

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2014
ISBN:
  • 978-82-321-04215

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Why Write an Opera?– om kreative læreprosesser med særlig fokus på komponering

Sammendrag

Artikkelen presenterer Write an Opera som egnet metode for utvikling av lærerstudenters kompetanse innen kreative prosesser, med særlig vekt på komponering. Write an Opera er en tverrfaglig prosjektmetode der elevene skal ledes gjennom skapende prosesser som fører til produksjon og fremføring av en egen opera/musikkteater. Metoden berører fagområder innen musikk, drama, scenografi og arbeid med tekst, og artikkelen trekker frem studentenes egne opplevelser og læringsutbytte. Erfaring med estetiske uttrykksformer, musikalske rammer for komponering og verktøy til bearbeiding av musikalsk og tekstlig idémateriale, er teoretisk forankret i Dewey, Paynter og Kruse. Sentralt i metodikken er samarbeid og fellesskapsfølelse, mestring og eieforhold til prosess og produksjon

Bidragsytere

Bjørg Solveig Fretheim

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Solveig Fretheim
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 1 av 1

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

Reinertsen, Anne Beate; Groven, Berit; Knutas, Kerstin Agneta; Holm, Astri. 2014, Akademika forlag. DMMH, NTNUVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1