Cristin-resultat-ID: 1280718
Sist endret: 31. mai 2017, 08:53
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2015

En praksisfortelling fra Frikultskolen

Bidragsytere:
  • Anne-Lise Wie

Presentasjon

Navn på arrangementet: NOLES forskningsseminar
Sted: Schæffergården, København
Dato fra: 23. mars 2015
Dato til: 25. mars 2015

Arrangør:

Arrangørnavn: Lesesenteret, Nynorsksenteret og Skrivesenteret

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2015

Klassifisering

Emneord

Frikult • Utendørs undervisning • Grunnleggende ferdigheter

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

En praksisfortelling fra Frikultskolen

Sammendrag

I over tjue år har Frikultskolen i Mo i Rana vært et alternativt tilbud til elever som av ulike grunner ikke har funnet seg til rette i det ordinære skolesystemet. Frikultskolen bygger sin pedagogikk på et helhetlig menneskesyn. Gjennom undervisninga arbeider de med å skape mestringsfølelse, som eleven kan ta med seg videre i skole- og arbeidsliv. «Frikultfilosofien bygger på menneskets helhetlige utvikling, både sosialt og faglig. Dette betyr en konstruktiv pedagogikk tilpasset elevers opplæring på en felles sosial læringsarena.» (Johansen, 2013). I Frikultskolen er naturen hovedarena for undervisninga, de har ikke tradisjonelle klasserom, læring kan like gjerne skje i en koie på fjellet, på en gård eller i en båt. Å bruke lærebøker eller pc i slike omgivelser kan være utfordrende, å følge opp Kunnskapsløftet når det gjelder de grunnleggende ferdighetene kan by på noen utfordringer når undervisninga skal foregå i friluft, her vil været være en faktor å ta med. Min problemstilling er «hvordan arbeide med de grunnleggende ferdighetene, når undervisninga foregår utendørs?».

Bidragsytere

Anne Lise Wie

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anne-Lise Wie
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nord universitet
1 - 1 av 1