Cristin-resultat-ID: 1287371
Sist endret: 18. oktober 2016, 13:11
NVI-rapporteringsår: 2015
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2015

Dypevaluering av studentenes læring : - Er fokusgrupper svaret?

Bidragsytere:
  • Welie Annett Schaathun og
  • Hans Georg Schaathun

Tidsskrift

NIKT: Norsk IKT-konferanse for forskning og utdanning
ISSN 1892-0713
e-ISSN 1892-0721
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2015
Publisert online: 2015

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Dypevaluering av studentenes læring : - Er fokusgrupper svaret?

Sammendrag

Med utgangspunkt i en dypevaluering av et emne ved dataingeniørutdanningen ved Høgskolen i Ålesund, diskuterer vi i denne artikkelen hvordan samfunnsvitenskapelige, kvalitative metoder er egnet til å studere og evaluere studentenes læring på en helt annen måte enn de spørreskjemaene som vanligvis brukes ved emneevaluering. Artikkelen hevder at dette gir en formativ evaluering heller enn en retrospektiv, summativ evaluering. Dermed blir fokus på "quality enhancement" heller enn " quality assurance". Vi viser hvordan vi gjennom fokusgrupper med studenter har fått data som er svært nyttige for kvaliteteutviklingsarbeidet både med dette emnet og andre emner i vårt studium.

Bidragsytere

Welie Annett Schaathun

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Hans Georg Schaathun

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for IKT og realfag ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2