Cristin-resultat-ID: 1294887
Sist endret: 30. november 2015, 10:28
Resultat
Rapport
2011

Livsmestring hos enslige mindreårige asylsøkere : Utprøving av HIPP - metoden i returmotiverende arbeid i mottak

Bidragsytere:
  • Veronika Paulsen
  • Marko Valenta og
  • Kjartan Dirdal

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU Samfunnsforskning AS

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2011
Antall sider: 85
ISBN: 978-82-7570-248-5
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Livsmestring hos enslige mindreårige asylsøkere : Utprøving av HIPP - metoden i returmotiverende arbeid i mottak

Sammendrag

​Denne rapporten bygger på erfaringer fra et utviklingsprosjekt der det ble gjennomført to kurs i Help Increase the Peace Program (HIPP) med enslige mindreårige asylsøkere som målgruppe. De to kursene ble gjennomført blant enslige mindreårige i to norske asylmottak i løpet av våren 2011. Mottakene er anonymiserte i rapporten. Målsettingen med utviklingsprosjektet var å prøve ut HIPP som et virkemiddel for å fremme ungdommers livsmestring. En viktig dimensjon ved prosjektet var å prøve ut HIPP som en indirekte metode i returarbeidet blant enslige mindreårige asylsøkere. Rapporten er inndelt i fem kapitler. I det innledende kapitlet presenterer vi bakgrunnen for prosjektet, HIPPs grunnprinsipper, tidligere forskning og metode. I kapittel to og tre gir vi en detaljert beskrivelse av oppleggene som ble gjennomført i de to mottakene. Kapittel to og tre kan betraktes som den deskriptive delen av rapporten der presentasjonen av oppleggene baseres på mottaksansattes og HIPP-ansvarliges deltakende observasjoner. I kapittel 2 beskrives tilpasning av HIPP i forhold til returarbeid på de to mottakene som deltok i undersøkelsen, mens i kapittel 3 beskriver vi i detalj hvordan kursimplementeringen foregikk i de to mottakene i følgende fem faser: 1) førsamtale, 2) rekrutteringsfase, 3) HIPP modulene, 4) ettersamtale og 5) sluttfasen. Disse to kapitlene er primært rettet til de som ønsker å danne seg egen mening om HIPP som metode, samt de som vil prøve å overføre deler av disse oppleggene som en del av egne HIPP-kurs i andre asylmottak. Av den grunn er beskrivelsene av kursene nokså detaljerte.

Bidragsytere

Veronika Paulsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS

Marko Valenta

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS

Kjartan Dirdal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
1 - 3 av 3