Cristin-resultat-ID: 1325976
Sist endret: 29. januar 2016, 10:20
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2015

Hvordan få elever til å snakke om det de observerer - Utfordringer og muligheter

Bidragsytere:
  • Idar Mestad

Presentasjon

Navn på arrangementet: FOU-konferansen AL 2015
Sted: Bergen
Dato fra: 16. april 2015
Dato til: 17. april 2015

Arrangør:

Arrangørnavn: Høgskolen i Bergen - Avdeling for lærerutdanning

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2015

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Fagdidaktikk

Emneord

Praktisk arbeid i naturfagene • Utforskende arbeidsmåter • Naturfagdidaktikk

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvordan få elever til å snakke om det de observerer - Utfordringer og muligheter

Sammendrag

Presentasjonen redegjør for en studie der to forskere samarbeidet med fem lærere for å legge til rette for språkaktiviteter med det formål å forbedre elevenes læring fra praktisk arbeid i naturfag. Studien utforsker videre hvordan enkelte lærerpraksiser kan støtte eller hindre elevenes læring. Fire episoder fra studiet ble analysert ved å bruke Vygotsky’s begrep proximal utviklingssone og Wallace’s bruk av begrepet språkautentisitet. De to første episodene er trukket fram for å illustrere at selv om anerkjente pedagogiske prinsipp lå til grunn for undervisningen, så brukte elevene i liten grad egne foreløpige ideer for å utrykke forståelse ved utforsking av fenomen og ideer. Analysen viste videre hvordan lærerne prøver å gjøre elevene i stand til å tolke observasjoner riktig og bruke naturfaglige ideer på rett måte ved å legge vekt på teoretisk kunnskap og begrep. Imidlertid medførte dette til at elevene ble hindret i å artikulere sin egen forståelse. Dette resultatet indikerer at å det arbeide innenfor elevenes proximale utviklingssone krever en ny tilnærmingsmåte. Basert analysen av de to siste episodene argumenterer vi for at elevene må oppmuntres til å bearbeide sitt eget autentiske språk for å utvikle et mer vitenskapelig språk når de gjennomfører praktisk arbeid i naturfag. Studien som presenteres er og publisert i tidsskriftet «Science Education», november 2014 under tittelen “Using the Concept of Zone of Proximal Development to Explore the Challenges of and Opportunities in Designing Discourse Activities Based on Practical Work”.

Tittel

Using the concept of zone of proximal Development to explore challanges and oportunities in designing discourse activities based on practical work

Sammendrag

This article reports a study in which two researchers collaborated with five teachers to facilitate discourse activities aimed to enhance students’ learning from practical activities. The paper explores how certain teacher practices support or hinder students’ learning. Four cases from the study were analyzed in depth using Vygotsky's concept “the zone of proximal development” and Wallace's notion of language authenticity. The analyses indicated that although respected pedagogical principles underlie teaching, students’ use their own prior concepts to a limited degree to express their developing understanding of inquiry into scientific phenomena and ideas. The analyses showed how the teachers emphasized theoretical knowledge and hoped to enable the students to correctly interpret their observations and apply scientific theory. However, this emphasis hindered students’ articulations of their developing understanding. The results indicated that working within students’ zones of proximal development during practical activities requires a novel approach. Based on Wallace's notion of “third space,” we argue that it is important to encourage students to work with their own authentic language to develop a more scientific language when performing practical work.

Bidragsytere

Idar Mestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for idrett, kosthald og naturfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 1 av 1