Cristin-resultat-ID: 1334627
Sist endret: 27. februar 2017, 13:39
Resultat
Rapport
2016

Analyse av alternative driftsformer for ikke-elektrifiserte baner

Bidragsytere:
  • Steffen Møller-Holst
  • Federico Zenith og
  • Magnus Skinlo Thomassen

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2016
Hefte: A27534
Antall sider: 111
ISBN: 978-82-14-06059-1
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Elektrokjemi

Emneord

Lithium-ion batteri • Brenselceller • Diesel

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Analyse av alternative driftsformer for ikke-elektrifiserte baner

Sammendrag

Alternative drivstoff og framdriftsteknologier er evaluert for ikke-elektrifiserte banestrekninger i Norge. Gjennom en kvalitativ ståstedsanalyse (fase I, høsten 2014) ble fire mulige alternative konsepter (batteri, hydrogen, naturgass og biodiesel) evaluert med diesel-elektrisk framdrift og konvensjonell elektrifisering som referansekonsepter. Åtte sentrale parametere for jernbanedrift lå til grunn for sammenlikning av konseptene. Eksperter fra Jernbaneverket så vel som SINTEF ble gjennom 2 workshops involvert og har bidratt til at resultatene er konsistente og konklusjonene robuste. Resultatene viste at flere konsepter kan bli aktuelle for implementering, og SINTEF konkluderte med at det ikke er hensiktsmessig å gjennomføre konvensjonell elektrifisering for resterende ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger før alternativene til nullutslipp er utredet mer i detalj. Arbeidet ble videreført i en todelt fase II våren 2015. I del a) ble forventninger til teknologi- og kostnadsutvikling, samt innskjerping av miljøkrav og tilgjengelighet av teknologi og regelverk evaluert for utvalgte konsepter. Fem nøkkelfaktorer ble lagt til grunn for evaluering av konseptenes aktualitet for implementering i det norske jernbanenettet i 2021, 2027 og 2050. I del b) av Fase II er tekniske muligheter og estimater for del-elektrifisering (kombinasjon av kontaktledning/batteri/hydrogen) evaluert. Resultatene fra prosjektet viser at flere alternative fremdriftskonsepter vil kunne bli aktuelle for implementering og gi nullutslipp for ikke-elektrifiserte jernbanestrekninger i Norge allerede i 2021. Oppdragsgiver: Jernbaneverket

Bidragsytere

Steffen Møller-Holst

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Bærekraftig energiteknologi ved SINTEF AS
Aktiv cristin-person

Federico Zenith

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mathematics and Cybernetics ved SINTEF AS

Magnus Thomassen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Magnus Skinlo Thomassen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Bærekraftig energiteknologi ved SINTEF AS
1 - 3 av 3