Cristin-resultat-ID: 1398322
Sist endret: 9. november 2016, 03:03
NVI-rapporteringsår: 2016
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2016

Kompetanseutvikling gjennom mentorskap

Bidragsytere:
  • Nita Ørmen og
  • Hege Simensen

Tidsskrift

Tidsskriftet Norges Barnevern
ISSN 0800-1014
e-ISSN 1891-1838
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016
Publisert online: 2016
Trykket: 2016
Volum: 93
Hefte: 3-4
Sider: 264 - 277

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kompetanseutvikling gjennom mentorskap

Sammendrag

Artikkelen gir en beskrivelse av et utvalg barnevernpedagogstudenters opplevelse av å være mentor. Det diskuteres hvorvidt en mentorordning kan bidra til å oppfylle intensjonene og være et supplement til ordinære praksisstudier i henhold til Rammeplanen for 3-årig barnevernspedagogutdanning. Artikkelen bygger på tematisk analyse fra fokusgruppeintervjuer både med studenter som fremdeles var mentorer på intervjutidspunktet og studenter som hadde avsluttet mentorskapet et år tidligere. Intervjuene som har blitt gjennomført viser at studentene utvikler relasjonell kompetanse ved å være mentor. Videre viser datamaterialet at mentorene erverver kunnskap om barn og deres livsvilkår og at studentene blir mer kultursensitive gjennom å delta i mentorordningen. Funnene viser også at ulike rammebetingelser og forutsetninger må være tilstede for å benytte mentorskap som obligatorisk praksis for fremtidige barnevernspedagoger.

Bidragsytere

Nita Ørmen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for velferd, ledelse og organisasjon ved Høgskolen i Østfold

Hege Simensen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for helse, velferd og organisasjon ved Høgskolen i Østfold
1 - 2 av 2