Cristin-resultat-ID: 1408257
Sist endret: 5. desember 2016, 12:28
Resultat
Poster
2016

Praksisstudier ved radiografutdanningen i Trondheim - hvordan styrke kvalitet og relevans?

Bidragsytere:
  • Kristin Rambech og
  • Randi Johansen Reidunsdatter

Presentasjon

Navn på arrangementet: Fusjonsseminar fakultet for medisin og helsevitenskap
Sted: Scandic hotell Lerkendal, Trondheim
Dato fra: 10. november 2016
Dato til: 11. november 2016

Arrangør:

Arrangørnavn: NTNU

Om resultatet

Poster
Publiseringsår: 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Praksisstudier ved radiografutdanningen i Trondheim - hvordan styrke kvalitet og relevans?

Sammendrag

Profesjonsutdanninger skiller seg fra disiplinfag ved at de utdanner til spesifikke yrker, og kjennetegnes ved å være både praktiske og FOU-baserte. Praksisstudier utgjør derfor en stor del av profesjonsstudiene. For radiografutdanningen skal praksisstudier utgjøre en tredjedel av studiet. Sikring av kvalitet og relevans i praksisstudiene er essensielt for å kunne utdanne kandidater som tilfredsstiller samfunnets behov (1). Ved radiografutdanningen ved NTNU i Trondheim er praksis fordelt over tre år. Helseforetak i Midt-Norge, private bildediagnostiske institutt og Trondheim kommune er våre samarbeidspartnere. Første år starter studentene med praksis i skjelettrøntgen og har i tillegg kommunikasjons-praksis på Øya Helsehus. I andre og tredje studieår har praksisstudiene fokus på de diagnostiske modalitetene CT, MR, mammografi, nukleærmedisin, ultralyd, angiografi og intervensjon og gjennomlysningsundersøkelser. I tredje studieår har studentene også en kort praksis i stråleterapi. Radiografutdanningen ved NTNU har i samarbeid med praksisfelt og studenter utarbeidet en praksisbok som følger studenten gjennom hele studiet. Praksisboken beskriver praksisstudienes innhold, læringsutbytter for de ulike praksisperioder med økende taksonomisk nivå, studentenes arbeidskrav samt ansvarsfordeling i praksisperioden mellom student, praksissted og utdanning. Praksisboken revideres i samarbeid mellom utdanning og praksisfelt hvert tredje år som et ledd i å sikre relevans og kvalitet på praksisstudiene. Planen er å gjøre denne boken nettbasert. God veiledning i praksisstudier er vesentlig for studentenes læring. Radiografutdanningen ved NTNU tilbyr årlige veiledningskurs som “skreddersys” spesielt til våre samarbeidspartnere. Radiografutdanningen ved NTNU deltar også i et pilotprosjekt som skal teste ut i hvilken grad kombinerte stillinger og nye praksismodeller kan bidra til å øke kvalitet og relevans på praksisstudiene. 1.Nasjonalt Praksisprosjekt, http://www.uhr.no/prosjekter/kvalitet_i_praksisstudier

Bidragsytere

Kristin Rambech

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Randi Johansen Reidunsdatter

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved MH fakultetsadministrasjon ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2