Cristin-resultat-ID: 1441077
Sist endret: 31. mai 2017, 09:07
NVI-rapporteringsår: 2016
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2016

Læreres møte med elever i yrkesopplæringens fellesfag

Bidragsytere:
  • Marit Lindset
  • Marit Rismark og
  • Kitt Lyngsnes

Tidsskrift

FoU i praksis
ISSN 1504-6893
e-ISSN 1890-6990
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2016
Publisert online: 2016
Trykket: 2016
Volum: 10
Hefte: 2
Sider: 45 - 59
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1700608232

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Læreres møte med elever i yrkesopplæringens fellesfag

Sammendrag

Rundt femti prosent av elevene som begynner på yrkesfag i Norge, fullfører ikke utdanningen innen fem år. Dette gir grunnlag for å vurdere hvordan utdanningen er bygd opp. Spesielt erfarer yrkesfagelevene at fellesfagene (språk, matematikk, naturfag og samfunnsfag) er utfordrende. Utdanningens innhold og relevans bør diskuteres. Det empiriske materialet som presenteres i denne artikkelen, er funn fra en kvalitativ studie av fem lærere som underviser i fellesfagene innenfor yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Studien dreier seg om lærernes refleksjoner i møte med disse elevene. Funnene viser at lærerne erfarer at opplæringens struktur og skolens organisering innebærer visse begrensninger for undervisning og læring i fellesfagene. Videre viser funn at lærerne utformer ulike pedagogiske grep for å kompensere for elevenes læreforutsetninger i disse fagene.

Bidragsytere

Marit Lindset

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Marit Rismark

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk og livslang læring ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Kitt Margaret Lyngsnes

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Kitt Lyngsnes
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 3 av 3