Sammendrag
Rundt femti prosent av elevene som begynner på yrkesfag i Norge, fullfører ikke
utdanningen innen fem år. Dette gir grunnlag for å vurdere hvordan utdanningen
er bygd opp. Spesielt erfarer yrkesfagelevene at fellesfagene (språk, matematikk,
naturfag og samfunnsfag) er utfordrende. Utdanningens innhold og relevans
bør diskuteres. Det empiriske materialet som presenteres i denne artikkelen, er
funn fra en kvalitativ studie av fem lærere som underviser i fellesfagene innenfor
yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Studien dreier seg om lærernes refleksjoner
i møte med disse elevene. Funnene viser at lærerne erfarer at opplæringens
struktur og skolens organisering innebærer visse begrensninger for undervisning
og læring i fellesfagene. Videre viser funn at lærerne utformer ulike pedagogiske
grep for å kompensere for elevenes læreforutsetninger i disse fagene.
Vis fullstendig beskrivelse