Cristin-resultat-ID: 1454300
Sist endret: 15. november 2019, 12:45
Resultat
Annen presentasjon
2016

ODE 2016

Bidragsytere:
  • Merete Lingjærde
  • Knut Arild Flatner og
  • Karl-Erik Nedregaard

Presentasjon

Navn på arrangementet: ODE 2016 [danseforestilling]
Sted: Dansens hus, Oslo
Dato fra: 10. desember 2016
Dato til: 18. desember 2016

Om resultatet

Annen presentasjon
Publiseringsår: 2016

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

ODE 2016

Sammendrag

Produksjonen på Dansens Hus er den 25.te i rekken siden starten i 1994. Produksjonsperioden var på ca. 2 mnd. og vi spilte 8 forestillinger i perioden 10 – 18 desember 2016. Publikunsantall: 1850. Produksjonen var støttet av Norsk Kulturråd og co-produsert av Dansens Hus. Koreografer: Ole Martin Meland «ALBINO NOBODY» og Subjazz «Sticks & Stones». Dansere: Mikael Rønne, Daniel Sarr, Gard Hjertaas Bjørnson, Mariama Slåttøy, Synne Sørum, Trine Lise Moe, Maja Naomi Furnes, Guro Rimeslåtten, Charlott Utzig, Ellen Lindblad og Hugo Marmelada. Kostymedesign: Johanna Sutinen. Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle. Kunstnerisk leder/produksjonsleder: Merete Lingjærde. Valget om å produsere vår første helaften med kun to koreografier er et skritt på veien mot vår første helaften med ett verk som settes opp på Dansens Hus i 2017. For meg som kunstnerisk leder i 23 år har det vært helt nødvendig og nærmest et kriterium for videre utvikling å utfordre kompaniet med større fordypning rundt to, og etterhvert kun ett verk. Dette innebærer både kunstnerisk risiko og skjerpende krav til kvalitet, og vi vil i økende grad utfordre vårt omfattende og stødige publikum. Ole Martin Meland gjorde seg sterkt bemerket i fjor med «BIPERSON», hans første koreografi for ODE. Ole Martin Meland er utdannet ved KHIO 2006, og har vært fast ansatt som danser i Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans siden 2006. Han hadde sin internasjonale debut som koreograf med verket «BROTHER», for Carte Blanche i 2013. Han har i etterkant koreografert bestillingsverk for Groteska Theatre i Krakow, Iceland Dance Company i Reykjavik og Oslo Danse Ensemble. I sitt ny verk «ALBINO NOBODY» kretser koreografen rundt eksistensielle spørsmål og monumentale emo-klisjéer. Språket er direkte og abrupt og alternerer mellom kollektiv konsensus og strid. Både livsbejaende og destruktive, gravalvorlige forsøk på patos-iscenesettelser av mennesket. Lengde på verket: 45 minutter Subjazz har vært engasjert som koreografer i ODE sine produksjoner siden 2008. De har 11 års bakgrunn som dansere i ODE og behersker et bredt spekter av stiler innenfor jazzdansen. Deres første engasjement som koreografer var i 2008 og siden dette har duoen levert 6 tydelige signaturverk som har sin kjerne i jazzdansen, men med klare virkemidler fra den sceniske samtidsdansen. I tilegg har de satt opp to egeninitierte helaftener, BLOOM og KABOOM. Subjazz er de av våre koreografer som har sterkest forankring i jazzdansens røtter. ODE ønsker verk av Subjazz der den nåtidige jazzdansens er det mest fremtredende. I sitt nye verk for ODE, « Sticks and Stones», går Subjazz videre fra sin forrige koreografi «Pulp» og dyrker arven og røttene fra den tradisjonelle jazzdansen. Vi møter fantomer, demoner, spøkelser og hekseskikkelser i et mystisk, lekent og diabolsk uttrykk. Jazz, gospel og bluesmusikken fra Willis Earl Beal eksploderer i møtet med den urbane, rytmiske pulsen. Sterke referanser til 1800-tallets sørstats stemning flørter med det groteske, intrikate uttrykket og setter rammene for et verk fylt med mystikk, sensualitet og rå kraft i ekte Subjazz ånd. I nåtidens drakt blir den tradisjonelle jazzdansen transformert til et urbant, pulserende uttrykk med inspirasjonskilder fra haitisk voodoo, den amerikanske sørstatskulturen og good old jazz sine impulser fra tiden hvor bl.a. The Nicholas Brothers og Fred Astaire var populærkulturen.

Tittel

ODE 2016

Sammendrag

Produksjonen på Dansens Hus er den 25.te i rekken siden starten i 1994. Produksjonsperioden var på ca. 2 mnd. og vi spilte 8 forestillinger i perioden 10 – 18 desember 2016. Publikunsantall: 1850. Produksjonen var støttet av Norsk Kulturråd og co-produsert av Dansens Hus. Koreografer: Ole Martin Meland «ALBINO NOBODY» og Subjazz «Sticks & Stones». Dansere: Mikael Rønne, Daniel Sarr, Gard Hjertaas Bjørnson, Mariama Slåttøy, Synne Sørum, Trine Lise Moe, Maja Naomi Furnes, Guro Rimeslåtten, Charlott Utzig, Ellen Lindblad og Hugo Marmelada. Kostymedesign: Johanna Sutinen. Lysdesign: Daniel Kolstad Gimle. Kunstnerisk leder/produksjonsleder: Merete Lingjærde. Valget om å produsere vår første helaften med kun to koreografier er et skritt på veien mot vår første helaften med ett verk som settes opp på Dansens Hus i 2017. For meg som kunstnerisk leder i 23 år har det vært helt nødvendig og nærmest et kriterium for videre utvikling å utfordre kompaniet med større fordypning rundt to, og etterhvert kun ett verk. Dette innebærer både kunstnerisk risiko og skjerpende krav til kvalitet, og vi vil i økende grad utfordre vårt omfattende og stødige publikum. Ole Martin Meland gjorde seg sterkt bemerket i fjor med «BIPERSON», hans første koreografi for ODE. Ole Martin Meland er utdannet ved KHIO 2006, og har vært fast ansatt som danser i Carte Blanche, Norges nasjonale kompani for samtidsdans siden 2006. Han hadde sin internasjonale debut som koreograf med verket «BROTHER», for Carte Blanche i 2013. Han har i etterkant koreografert bestillingsverk for Groteska Theatre i Krakow, Iceland Dance Company i Reykjavik og Oslo Danse Ensemble. I sitt ny verk «ALBINO NOBODY» kretser koreografen rundt eksistensielle spørsmål og monumentale emo-klisjéer. Språket er direkte og abrupt og alternerer mellom kollektiv konsensus og strid. Både livsbejaende og destruktive, gravalvorlige forsøk på patos-iscenesettelser av mennesket. Lengde på verket: 45 minutter Subjazz har vært engasjert som koreografer i ODE sine produksjoner siden 2008. De har 11 års bakgrunn som dansere i ODE og behersker et bredt spekter av stiler innenfor jazzdansen. Deres første engasjement som koreografer var i 2008 og siden dette har duoen levert 6 tydelige signaturverk som har sin kjerne i jazzdansen, men med klare virkemidler fra den sceniske samtidsdansen. I tilegg har de satt opp to egeninitierte helaftener, BLOOM og KABOOM. Subjazz er de av våre koreografer som har sterkest forankring i jazzdansens røtter. ODE ønsker verk av Subjazz der den nåtidige jazzdansens er det mest fremtredende. I sitt nye verk for ODE, « Sticks and Stones», går Subjazz videre fra sin forrige koreografi «Pulp» og dyrker arven og røttene fra den tradisjonelle jazzdansen. Vi møter fantomer, demoner, spøkelser og hekseskikkelser i et mystisk, lekent og diabolsk uttrykk. Jazz, gospel og bluesmusikken fra Willis Earl Beal eksploderer i møtet med den urbane, rytmiske pulsen. Sterke referanser til 1800-tallets sørstats stemning flørter med det groteske, intrikate uttrykket og setter rammene for et verk fylt med mystikk, sensualitet og rå kraft i ekte Subjazz ånd. I nåtidens drakt blir den tradisjonelle jazzdansen transformert til et urbant, pulserende uttrykk med inspirasjonskilder fra haitisk voodoo, den amerikanske sørstatskulturen og good old jazz sine impulser fra tiden hvor bl.a. The Nicholas Brothers og Fred Astaire var populærkulturen.

Bidragsytere

Merete Lingjærde

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Dans ved Kunsthøgskolen i Oslo
Aktiv cristin-person

Knut Arild Flatner

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Dans ved Kunsthøgskolen i Oslo

Karl-Erik Nedregaard

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Dans ved Kunsthøgskolen i Oslo
1 - 3 av 3