Cristin-resultat-ID: 1460962
Sist endret: 26. januar 2018, 15:04
NVI-rapporteringsår: 2017
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2017

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Bidragsytere:
  • Kari-Anne Bottegaard Næss
  • Liv Inger Engevik
  • Silje Hokstad og
  • Anne Grethe Mjøberg

Tidsskrift

Norsk tidsskrift for logopedi
ISSN 0332-7256
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2017
Trykket: 2017
Volum: 2017
Hefte: 1
Sider: 6 - 17
Open Access

Importkilder

Norart-ID: 1700611459

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Vokabularstimuleringstiltak for barn med Down syndrom: Hva sier forskningen?

Sammendrag

Vokabular synes å være av avgjørende betydning for hvordan barn med Down syndrom utvikler seg og fungerer innenfor en rekke områder, som f.eks. språk- og leseferdigheter, sosial fungering samt kvaliteten på inkluderingen i skolen. Forskning avdekker samtidig at det er få intervensjoner utviklet med tanke på stimulering av vokabular hos denne elevgruppen til tross for betydelige utfordringer knyttet til vokabulartilegnelse. Denne artikkelen gir en kort gjennomgang av vokabularutviklingen til barn med Down syndrom og hvorfor vokabularstimulering er spesielt viktig for dem. Videre beskrives sentrale faktorer som kan påvirke vokabularutviklingen og til sist følger en oversikt over relevante forskningsbaserte tiltak.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Kari-Anne Bottegård Næss

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Kari-Anne Bottegaard Næss
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Liv Inger Engevik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo

Silje Hokstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo

Anne Grethe Mjøberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
1 - 4 av 4