Cristin-resultat-ID: 1462783
Sist endret: 25. oktober 2018, 15:50
Resultat
Rapport
2016

Elektronisk ruteplanlegging i hjemmetjenesten

Bidragsytere:
  • Lisbet Grut
  • Anne Liv Fauske
  • Inger Johanne Øverberg Kraver
  • Torjus Sandåker
  • Mette Røhne og
  • Dag Ausen

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2016
Hefte: A27853
Antall sider: 50
ISBN: 9788214061789
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Elektronisk ruteplanlegging i hjemmetjenesten

Sammendrag

Mål og oppgaver i prosjektet Målet for prosjektet har vært å utvikle digitalt teknologi for å effektivisere administrasjon og planlegging i hjemmetjenesten og frigjøre tid til pasientrettede tjenester. Kommunen har samarbeidet med Spider Solutions AS for å utvikle SPIDER optimerer som verktøy for hjemmetjenesten. SPIDER optimerer er et avansert program bygget på algoritmer, og simulerer kjøreruter mellom kontaktpunkter for å finne de meste effektive kjørerutene. SPIDER har i lang tid vært brukt innen varedistribusjon for å håndtere daglig planlegging. I Norge er ikke verktøyet prøvd i kommunale helse- og velferdstjenester før Horten kommune og SPIDER Solutions gikk i gang. Metoder som har vært fulgt Teknologi- og tjenesteutvikling har foregått som forskningsstøttet behovsdrevet innovasjon. Man har gjort praktisk utprøving, diskutert erfaringer, justert og endret, for igjen å gjøre nye praktiske utprøvinger. Det meste av utviklingsarbeidet har gått i drift. Følgeforskning har bidratt til gode prosesser og gitt kunnskap om hvordan og hvorfor prosjektet eventuelt nådde målene. Veiledning i metodikk for gevinstplanlegging og gevinstrealisering har fått tjenesteledere og planleggere til å reflektere over tjenesten som helhet og arbeidsoppgavene på nye måter. Resultater SPIDER som verktøy i planlegging av arbeidslister gir oversikt og kontroll. Pasienter får besøk av færre antall ansatte enn tidligere. Ansvarlig sykepleier og primærkontakt (helsefagarbeider) er oftere hos "sine" pasienter. Planleggerne bruker kortere tid til planlegging og får frigjort tid til andre oppgaver, for eksempel pasientrettet arbeid. Etviktigkravtilløsningenharværtintegrerteprogrammer;énoppgave–énarbeidsoperasjon.Løsningenslikdennåforeliggerivaretardette. Innovasjonenharværtetstortløft,ogharomfattetutviklingavteknologien,avpraktiskarbeidsorganisering,faglighet/-fagutvikling,arbeidskulturogholdninger.Implementeringenbleavsluttetijuni2016vedatsystemetbleintegrertmedAcosCosDocpasientjournalogturnussystemVismaEnterpriceressursstyring. Suksesskriterier Flerebetingelsermåværeoppfyltforatetsliktutviklingsprosjektskallykkes: •Solidforankringpåallenivåikommunenogkontinuerliginformasjontilansattegjennomheleprosessen.•Tettoggodtsamarbeidmedteknologileverandøren,somharværtlydhørogtatttilsegmyenykunnskapomtjenesten. •Godopplæringtilplanleggernesombrukersystemetidetdagligearbeidet,ogsomharværttrukkettettinniutviklingsarbeidet. •Utprøvingogutviklingharforegåttidrift,noesomhargittuvurderligepraksiserfaringer. •Ansatteharfulgtarbeidslisteneogmeldttilbakehvasomfungerteogikkefungerte,noesomharværtnødvendigforvidereutvikling. •ProsjektetogteknologileverandørenharviststorrespektforatdetkanværevanskeligforansatteåforståhvilkefunksjonerSPIDERharoghvainnføringavteknologienkanbetyforarbeidsorganiseringen

Bidragsytere

Lisbet Grut

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Helse ved SINTEF AS

Anne Liv Fauske

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Horten kommune

Inger Johanne Øverberg Kraver

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie- og helsevitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge

Torjus Sandåker

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Diverse norske bedrifter og organisasjoner

Mette Røhne

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Smart Sensors and Microsystems ved SINTEF AS
1 - 5 av 6 | Neste | Siste »